Interwencja kryzysowa Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023

Nazwa modułu: Interwencja kryzysowa
Kod modułu: W3-PS-INTERW
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych oraz rozwój umiejętności związanych z udzielaniem profesjonalnego wsparcia. W trakcie zajęć analizowane będą modele kryzysu, objawy i najczęstsze kategorie sytuacji kryzysowych. Rozwijane będą umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków oraz aplikowania ogólnych zasad postępowania diagnostycznego i pomocowego w zależności od rodzaju kryzysu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9]
PS_K_3 [3/5]
Jest gotów do wdrażania zasad etyki zawodowej i etosu pracy w realizacji zadań zawodowych [PS_K_5_1]
PS_K_5 [3/5]
W oparciu o posiadaną wiedzę, dokonując analizy i syntezy informacji, potrafi dobrać odpowiednie metody pomocy psychologicznej dla osób w kryzysie [PS_U_3_7]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu dylematy, problemy oraz wyzwania, związane z udzielaniem profesjonalnej pomocy psychologicznej [PS_W_7_15]
PS_W_7 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w ramach wspierania osób w różnorodnych typach zagrożenia [PS_W_7_4]
PS_W_7 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PS_K_3_9 PS_W_7_15 PS_W_7_4
ćwiczenia [2] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_K_5_1 PS_U_3_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)