Psychometria Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023

Nazwa modułu: Psychometria
Kod modułu: W3-PS-PSMETR
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 8
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przygotowanie studentek i studentów do krytycznej analizy testów psychologicznych oraz ukształtowanie wiedzy i umiejętności, potrzebnych do rzetelnego i odpowiedzialnego stosowania testów w praktyce psychologicznej, zgodnie ze standardami APA. Studentki i studenci poznają zagadnienia trafności, rzetelności, standaryzacji, zasady interpretacji testów psychologicznych, a także reguły tworzenia i adaptacji narzędzi pomiaru psychologicznego, z uwzględnieniem zasad etycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do krytycznej oceny testów psychologicznych, z uwzględnieniem ich właściwości psychometrycznych [PS_K_1_10]
PS_K_1 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę o pożądanych właściwościach psychometrycznych testów w procesie doboru oraz stosowania właściwych metod i narzędzi psychologicznych, stosując pakiet statystyczny [PS_U_4_3]
PS_U_4 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do przystosowania istniejących lub opracowania nowych narzędzi pomiaru ilościowego właściwości psychicznych człowieka [PS_U_5_1]
PS_U_5 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w rozstrzyganiu dylematów związanych z modyfikacją lub generowaniem nowych narzędzi poznania funkcjonowania człowieka w określonej sferze [PS_U_5_3]
PS_U_5 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie etapy konstruowania oraz weryfikacji a także zasady wykorzystywania narzędzi pomiaru psychologicznego z uwzględnieniem aspektów etycznych [PS_W_3_9]
PS_W_3 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_W_3_9
laboratorium [3] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_K_1_10 PS_U_4_3 PS_U_5_1 PS_U_5_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)