Procesy poznawcze Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023

Nazwa modułu: Procesy poznawcze
Kod modułu: W3-PS-PP1
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest przybliżenie sposobu rozumienia oraz modelu ludzkiego umysłu jako efektu interdyscyplinarnych wysiłków badawczych i falsyfikacji kolejnych założeń. Uświadamianie różnorodności koncepcyjno-pojęciowej. Dostarczenie informacji pozwalających identyfikować i rozumieć mechanizmy i reguły funkcjonowania poszczególnych procesów poznawczych. Wskazanie współzależności wymiaru poznawczego i innych wymiarów psychologicznych. Budowanie aparatu pojęć niezbędnych dla opisu i komunikowania wiedzy dotyczącej sfery poznawczej. Przygotowanie do samodzielnej interpretacji danych opisujących poznawcze funkcjonowanie jednostki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i nowych informacji z zakresu psychologii [PS_K_1_1]
PS_K_1 [3/5]
Potrafi prezentować i przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania poznawczego w sposób dostosowany do kontekstu oraz audytorium, uczestniczyć w dyskusji i debacie, przedstawiając merytoryczne argumenty potwierdzające przyjętą tezę, poddawać refleksji kontrargumenty oponenta w dyskusji i przyjąć jego perspektywę na omawiane zagadnienie z zachowaniem wzajemnego szacunku [PS_U_8_3]
PS_U_8 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie pojęcia oraz dane empiryczne, odnoszące się do funkcjonowania poznawczego człowieka w kategoriach opisu, wyjaśniania i przewidywania [PS_W_1_2]
PS_W_1 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy funkcjonowania sfery poznawczej człowieka, a także warunki i ograniczenia tych metod [PS_W_3_2]
PS_W_3 [3/5]
Posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat historycznych i współczesnych teorii funkcjonowania poznawczego, a także zna tendencje rozwojowe psychologii w tym zakresie [PS_W_4_4]
PS_W_4 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PS_K_1_1 PS_W_1_2 PS_W_4_4
ćwiczenia [2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
Plener [e09] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_U_8_3 PS_W_3_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)