Historia psychologii Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023

Nazwa modułu: Historia psychologii
Kod modułu: W3-PS-HIST
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historycznymi odniesieniami współcześnie przyjmowanych modeli, założeń, sposobów wyjaśniania zachowania człowieka. Wskazanie przyczyn dokonujących się w tym wyjaśnianiu zmian. Przedstawienie zasadniczych, dla uznanych koncepcji, założeń, postaci, metod. Zwrócenie uwagi na psychospołeczne korelaty i konsekwencje obowiązywania określonych paradygmatów objaśniania ludzkiego funkcjonowania. Zapoznawanie z terminologią opisującą człowieka w obrębie głównych koncepcji psychologicznych. Uwrażliwienie na wagę koncepcji teoretycznej dla podejmowanych, w oparciu o nią, działań praktycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do krytycznej oceny głównych koncepcji psychologicznych z uwzględnieniem ich historycznych uwarunkowań [PS_K_1_11]
PS_K_1 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w analizie funkcjonowania człowieka w perspektywie głównych historycznych paradygmatów psychologicznych [PS_U_1_10]
PS_U_1 [3/5]
Zna i rozumie główne paradygmaty psychologiczne, ich tło historyczne oraz kierunki rozwoju [PS_W_6_1]
PS_W_6 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Plakat/poster [c05] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PS_K_1_11 PS_U_1_10 PS_W_6_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)