Degradacja biomateriałów Kierunek studiów: Inżynieria materiałowa
Kod programu: W4-S1MA19.2023

Nazwa modułu: Degradacja biomateriałów
Kod modułu: IM1A_DBIOM
Kod programu: W4-S1MA19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Degradacja Biomateriałów ma na celu zapoznanie studentów ze zjawiskami degradacji biomateriałów pod wpływem środowiska biologicznego oraz wyzwaniami związanymi z rozwojem biomateriałów w zakresie zrównoważonej inżynierii tkanek. Moduł ma zaznajomić studentów z kluczowymi pojęciami i definicjami związanymi z procesami degradacji biomateriałów oraz istotą oddziaływania środowiska biologicznie aktywnego na biomateriały. Moduł ma zapewnić studentom znajomość sposobów oceny biozgodności biomateriałów oraz wyrobów medycznych w warunkach in vitro i in vivo. Moduł ma umożliwić studentom poznanie współczesnych metod określania szybkości procesów degradacji biomateriałów i identyfikacji produktów degradacji oraz sposobów badania reakcji tkanek na produkty degradacji biomateriałów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiadanie wiedzy w zakresie trwałości biomateriałów, metod badan biomateriałów wraz z charakterystyką procesów degradacji. [IM1A_DB_1]
IM1A_W02 [3/5] IM1A_W03 [3/5] IM1A_W05 [3/5] IM1A_W06 [3/5]
Umiejętność rozpoznania na drodze doświadczalnej i opisu wpływu czasu oraz sposobu degradacji na wybrane właściwości fizyczne i chemiczne biomateriałów. [IM1A_DB_2]
IM1A_U04 [3/5] IM1A_U05 [3/5] IM1A_U06 [3/5]
Umiejętność objaśnia zagadnień związanych z doborem materiałów biomedycznych, funkcjonalnością wyrobu w środowisku biologicznym. [IM1A_DB_3]
IM1A_U02 [3/5] IM1A_U04 [3/5]
Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do przygotowania stanowiska pracy, realizacji przydzielonego zadania i opracowania szczegółowej dokumentacji z jego realizacji. [IM1A_DB_4]
IM1A_U01 [3/5] IM1A_U05 [3/5] IM1A_U08 [3/5] IM1A_U10 [3/5] IM1A_K02 [3/5]
Posiadanie wiedzy na temat trendów rozwojowych i nowych osiągnięć w dziedzinie biomateriałów oraz świadomości konieczności regularnego aktualizowania tej wiedzy. [IM1A_DB_5]
IM1A_W08 [3/5] IM1A_K01 [3/5] IM1A_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [IM1A_DB_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
egzamin IM1A_DB_1 IM1A_DB_5
laboratorium [IM1A_DB_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie IM1A_DB_2 IM1A_DB_3 IM1A_DB_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)