Metodologia badań psychologicznych
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Nazwa modułu: | Metodologia badań psychologicznych |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-METODOL |
Kod programu: | W3-SMPS19.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest zaznajomienie uczestników z metodologicznym warsztatem badań naukowych w psychologii. Problematyka obejmuje fundamentalne reguły procesu zdobywania i weryfikowania wiedzy naukowej, zasady komunikowania wiedzy wg schematu IMRAD, podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (definicja, wskaźnik, operacjonalizacja, problem badawczy, hipoteza, populacja, próba), pojęcie zmiennej, jej rodzaje i poziomy pomiaru, podstawowe typy planu badawczego. Analizie poddane zostaną także aspekty etyczne badań psychologicznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów empirycznie weryfikować wiedzę oraz krytycznie dyskutować metodologię i trafność wniosków badań własnych i publikowanych [PS_K_1_8] |
PS_K_1 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w procesie doboru oraz stosowania właściwych metod prowadzenia badań naukowych w psychologii, w tym narzędzi opartych o zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne [PS_U_4_2] |
PS_U_4 [3/5] |
Potrafi analizować i tworzyć hipotezy badawcze oraz zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne z zakresu psychologii [PS_U_6_1] |
PS_U_6 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie modele, zasady oraz aspekty etyczne procesu naukowego pozyskiwania i analizy danych o funkcjonowaniu człowieka [PS_W_3_7] |
PS_W_3 [3/5] |
Zna i rozumie zasady wnioskowania logicznego, wykorzystywanego w procesie budowania wiedzy o człowieku [PS_W_5_4] |
PS_W_5 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01]
Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin | PS_K_1_8 PS_W_3_7 PS_W_5_4 |
ćwiczenia [2] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08]
Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie | PS_K_1_8 PS_U_4_2 PS_U_6_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |