Problemy egzystencjalne w literaturze rosyjskiej Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S1FW23.2023

Nazwa modułu: Problemy egzystencjalne w literaturze rosyjskiej
Kod modułu: W1-FWS1-MI-PELR03
Kod programu: W1-S1FW23.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: rosyjski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma za zadanie zapoznanie osób studiujących z motywami egzystencjalnymi występującymi w literaturze rosyjskiej – od literatury tzw. starej po współczesną. W ramach kursu omawiane będą zagadnienia pozostające w kręgu tej tematyki, takie jak: człowiek wobec życia; wolność i odpowiedzialność; grzech i świętość; wina i kara; samotność człowieka; starość, choroba, cierpienie; smutek, lęk, melancholia; przyjaźń; miłość i jej oblicza; inność; człowiek wobec Boga: sacrum i profanum; wiara w życiu człowieka. Osoby studiujące zapoznają się także z biografiami twórczymi autorów przywoływanych dzieł.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólną i szczegółową terminologię z zakresu teorii literatury, zwłaszcza w odniesieniu do literaturoznawstwa wschodniosłowiańskiego, badającego problematykę egzystencjalną w omawianej literaturze rosyjskiej [FWS1-MI-PELR03_1]
K_W02 [1/5]
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście problematyki egzystencjalnej i innych kulturowych faktów i zjawisk tworzących sieć wzajemnych relacji wpisujących omawianą literaturę w szeroko rozumiany dialog kulturowy [FWS1-MI-PELR03_2]
K_W03 [1/5]
zna i rozumie kontekst kulturowy omawianych utworów, rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich poruszających problematykę egzystencjalną [FWS1-MI-PELR03_3]
K_W04 [1/5]
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do identyfikacji problemów egzystencjalnych poruszanych przez pisarzy, których utwory omawiane są na zajęciach, potrafi wpisać te utwory w szerszy kontekst kulturowy i wskazać powiązania z innymi kodami kulturowymi [FWS1-MI-PELR03_4]
K_U01 [1/5]
posiada umiejętność formułowania i wyrażania własnych poglądów na tematy zaproponowane przez prowadzącego w odniesieniu do literatury poruszającej zagadnienia egzystencjalne; potrafi znaleźć argumenty w dyskusji z wykorzystaniem poglądów innych autorów badających literaturę rosyjską [FWS1-MI-PELR03_5]
K_U05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [FWS1-MI-PELR03_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie FWS1-MI-PELR03_1 FWS1-MI-PELR03_2 FWS1-MI-PELR03_3 FWS1-MI-PELR03_4 FWS1-MI-PELR03_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)