Mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S1FW23.2023

Nazwa modułu: Mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich
Kod modułu: W1-FWS1-KJ-MZRNOP01
Kod programu: W1-S1FW23.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z fenomenem, jaki stanowi mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich. Zaprezentowany zostanie kontekst kulturowy, geograficzny, religijny, historyczny i polityczny, który wpływał na specyfikę charakteru Rosjan oraz mieszkańców państw postsowieckich. Interdyscyplinarny ogląd pozwoli dostrzec złożoność badanego zjawiska i jego diachroniczny charakter. W toku zajęć osoby studiujące zapoznają się z problematyką genotypu kulturowego i pojęciem „duszy rosyjskiej”. Poznają takie typy mentalności, jak słowianofilska, okcydentalistyczna, imperialna, a także sowiecka („homo sovieticus”). Omówiona zostanie również mentalność Słowian po pieriestrojce, której cechą jest nostalgia za przeszłością. Analiza stereotypów polsko-rosyjskich oraz rosyjsko-polskich pozwoli na pełniejsze zrozumienie złożoności zjawiska.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji poznanych wybranych zjawisk kulturowych, geograficznych, religijnych, historycznych i politycznych przy użyciu narzędzi metodologicznych nauk humanistycznych [FWS1-KJ-MZRNOP01_1]
K_W03 [1/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z historii Rosji i narodów postsowieckich, które wraz z istotnymi zjawiskami kulturowymi uformowały fenomen mentalności rosyjskiej oraz mieszkańców krajów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_2]
K_W04 [1/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podjęcia interdyscyplinarnego oglądu najważniejszych problemów, pozwalających na dostrzeżenie złożoności fenomenu, jaki stanowi mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_3]
K_U01 [1/5]
potrafi wyszukiwać i opracowywać informacje na temat polityki, historii, geografii, religii, kultury Rosji i obszarów postsowieckich przy użyciu narzędzi metodologicznych dostarczanych przez nauki humanistyczne do opisu różnych typów mentalności rosyjskiej i narodów obszarów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_4]
K_U02 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [FWS1-KJ-MZRNOP01_k] 15 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie FWS1-KJ-MZRNOP01_1 FWS1-KJ-MZRNOP01_2 FWS1-KJ-MZRNOP01_3 FWS1-KJ-MZRNOP01_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)