Konteksty kulturowe literatury ukraińskiej I Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S1FW23.2023

Nazwa modułu: Konteksty kulturowe literatury ukraińskiej I
Kod modułu: W1-FWS1-JU-KKLU01
Kod programu: W1-S1FW23.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł realizuje treści dotyczące procesu kulturowego Ukrainy ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli w nim zjawisk historycznoliterackich. Mowa będzie o uwarunkowaniach tego procesu, najważniejszych i najbardziej charakterystycznych zjawiskach kulturowo-literackich, a także biografiach i dziełach twórców, osadzonych w kontekście wydarzeń historycznych i kulturowych. Materiał obejmuje wybiórczo najważniejsze zjawiska kulturowo-literackie od literatury Rusi Kijowskiej, poprzez przełomowe znaczenie twórczości Tarasa Szewczenki (twórczość poety wobec historii i teraźniejszości Ukrainy; poglądy społeczno-polityczne Szewczenki; Szewczenko jako romantyk; znaczenie twórczości poety dla kultury ukraińskiej), po życie i twórczość Iwana Franki (poezja Franki, opowiadania i powieści, dramaty, krytyka literacka) i Łesi Ukrainki (analiza i omówienie dorobku lirycznego i dramaturgii pisarki w kontekście europejskim).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie kierunki rozwoju literatury ukraińskiej oraz prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa w odniesieniu do obszaru wschodniosłowiańskiego [FWS1-JU-KKLU01_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [1/5]
ma uporządkowaną zaawansowaną wiedzę z zakresu procesu kulturowego Ukrainy ze szczególnym uwzględnienie miejsca i roli w nim zjawisk historycznoliterackich, zna elementy biografii i twórczość wybranych twórców i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę, potrafi analizować zjawiska i fakty kulturowe oraz literackie [FWS1-JU-KKLU01_2]
K_W03 [1/5]
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do: analizy i interpretacji dzieła literackiego oraz rozpoznania treści ideowych i charakterystycznych cech poetyki utworów literackich, a przede wszystkim do osadzenia ich w szerokim kontekście kulturowym [FWS1-JU-KKLU01_3]
K_U01 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować i przede wszystkim użytkować informację potrzebną do analizy i interpretacji literatury oraz opisu procesów kulturowo-literackich przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi [FWS1-JU-KKLU01_4]
K_U02 [1/5]
jest otwarty na różnorodność opinii i sądów, potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także potrafi formułować wnioski i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee na temat przeczytanych tekstów oraz poznanych faktów i zjawisk kulturowo-literackich [FWS1-JU-KKLU01_5]
K_U05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [FWS1-JU-KKLU01_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie FWS1-JU-KKLU01_1 FWS1-JU-KKLU01_2 FWS1-JU-KKLU01_3 FWS1-JU-KKLU01_4 FWS1-JU-KKLU01_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)