Współczesne życie literackie i instytucje kultury Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S2FW23.2023

Nazwa modułu: Współczesne życie literackie i instytucje kultury
Kod modułu: W1-FWS2-TL-WZLIK01
Kod programu: W1-S2FW23.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: rosyjski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Współczesne życie literackie i instytucje kultury powinien umożliwić poznanie najnowszych zjawisk literackich Rosji oraz analizę relacji kultury z rynkiem, mediami i społeczeństwem. Na konwersatorium podjęte zostaną zagadnienia przekształceń współczesnego życia literackiego po wpływem rynku, mediów masowych i przemian społecznych w Rosji po 1985 roku. Wśród podejmowanych zagadnień znajdą się m.in. kwestie dotyczące infrastruktury wydawniczej, instytucji promujących literaturę i formujących hierarchię kulturową (nagrody i festiwale literackie), kultury centrum i prowincji, kultury sławy, artystów niezależnych, obecności literatury i pisarzy w mediach, środowisk literackich. W efekcie osoba studiująca powinna uzyskać wszechstronną wiedzę na temat współczesnego procesu historyczno-literackiego w Rosji lat dwutysięcznych i przełomu wieków, co pozwoli zrozumieć specyfikę przedstawianych zjawisk, co będzie istotnym elementem przygotowującym do podjęcia pracy np. w instytucjach kultury.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w pogłębionym stopniu zna współczesne metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz zna i rozumie istotę przekształceń współczesnego życia literackiego w Rosji po 1985 roku pod wpływem rynku, mediów masowych i przemian społecznych [TL-WZLIK01_1]
K_W03 [2/5]
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w obrębie współczesnego procesu historyczno-literackiego w Rosji po 1985 roku oraz kierunki rozwoju rynku wydawniczego i specyfikę relacji kultury z rynkiem, mediami i społeczeństwem [TL-WZLIK01_2]
K_W04 [2/5]
potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi w zakresie analizy współczesnego procesu literackiego i życia kulturalnego w Rosji [TL-WZLIK01_3]
K_U04 [2/5]
potrafi formułować i wyrażać własne poglądy o współczesnym procesie historyczno-literackim w Rosji, wyrażać sądy krytyczne i idee, argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz prowadzić debatę na temat najnowszych zjawisk w życiu literackim w Rosji [TL-WZLIK01_4]
K_U06 [2/5]
jest gotów do krytycznej oceny odbieranych informacji, samodzielnej analizy tekstów kultury oraz prezentacji swojej opinii przed publicznością. Potrafi wyszukiwać i oceniać utwory literackie, traktuje lekturę jako element samorozwoju [TL-WZLIK01_5]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [TL-WZLIK01 _k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie TL-WZLIK01_1 TL-WZLIK01_2 TL-WZLIK01_3 TL-WZLIK01_4 TL-WZLIK01_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)