Podstawy fizyki III - Termodynamika Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2023

Nazwa modułu: Podstawy fizyki III - Termodynamika
Kod modułu: W4-MT-S1-23-PFT
Kod programu: W4-S1MT19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i prawami z zakresu termodynamiki. Na warsztatach student poznaje podstawowe pojęcia: układ, otoczenie, temperatura, równania wielkości fizycznych, czynniki termodynamiczne, parametry stanu, przemiana termodynamiczna, pojęcie gazu doskonałego, ogólne równanie stanu, formy wymiany energii, pojęcie energii wewnętrznej i entalpii, ogólna postać I zasady termodynamiki, zmiany stanów skupienia, zjawisko rozszerzalności cieplnej, zjawisko dyfuzji. Student uczy się zastosowani a fundamentalnych praw fizycznych do rozwiązywania problemów i zagadnień z zakresu termodynamiki. Poznane zagadnienia stosuje do rozwiązywania zadań rachunkowych, nabywa umiejętności w stosowaniu aparatu matematycznego, uczy się analizować procesy fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie. Treści realizowane w ramach modułu są zgodne z aktualną podstawą programową obowiązującą w szkole podstawowej i średniej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe problemy i zasady z zakresu termodynamiki [PF_T_01 ]
KN_F_W01 [5/5] KN_F_W02 [5/5] KN_F_W03 [5/5]
Rozumie podstawowe procesy termodynamiczne i zna formalizm matematyczny konieczny do ich opisu [PF_T_02 ]
KN_F_W01 [5/5] KN_F_W02 [5/5] KN_F_W03 [5/5] KN_F_W04 [5/5]
Umie opisać, wykorzystując pojęcia i wielkości fizyczne, podstawowe zjawiska termodynamiczne występujące w otaczającej go przyrodzie. [PF_T_03 ]
KN_F_U02 [4/5] KN_F_U07 [5/5]
Potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i w piśmie, przedstawić podstawowe problemy termodynamiczne [PF_T_04 ]
KN_F_U01 [4/5]
Potrafi zastosować właściwy aparat matematyczny do rozwiązywania podstawowych problemów termodynamicznych [PF_T_05 ]
KN_F_W06 [4/5] KN_F_U04 [4/5]
Umie wyjaśnić na gruncie praw termodynamiki podstawowe procesy zachodzące w otaczającym go środowisku [PF_T_06]
KN_F_U02 [4/5]
Potrafi zaplanować proste eksperymenty z termodynamiki oraz wnioskować na podstawie ich wyników [PF_T_07 ]
KN_F_W06 [5/5] KN_F_U03 [5/5] KN_F_U05 [5/5] KN_F_U08 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PF_T_fs_01 ] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PF_T_01 PF_T_02 PF_T_03 PF_T_04 PF_T_05 PF_T_06 PF_T_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)