Podstawy fizyki II - Elektryczność i Magnetyzm Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2023

Nazwa modułu: Podstawy fizyki II - Elektryczność i Magnetyzm
Kod modułu: W4-MT-S1-23-PFEM
Kod programu: W4-S1MT19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Podczas warsztatów student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami: - Elektrostatyka: Ładunki elektryczne i pola, zasada zachowania ładunku. - Natężenie pola elektrycznego. - Prawo Coulomba. - Energia układu ładunków. Praca w polu elektrostatycznym. Potencjał elektryczny: Różnica potencjałów i potencjał. Kondensatory i pojemność. - Prąd elektryczny, Przewodnictwo elektryczne i prawo Ohma. Opór przewodnika. Prawa Kirchoffa, Siła elektromotoryczna. Obwody elektryczne.- Pole magnetyczne: Definicja i właściwości pola magnetycznego, Indukcja magnetyczna, Siła Lorentza, Prawo Biota-Savarta. Indukcja elektromagnetyczna, indukcja własna i wzajemna. Energia pola magnetycznego. Prąd przemienny: napięcie i natężenie skuteczne. Treści realizowane w ramach modułu są zgodne z aktualną podstawą programową z fizyki obowiązującą w szkole podstawowej i średniej. W czasie rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych stosuje poznane jednostki i potrafi je przeliczać. Do rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych wykorzystuje rachunek wektorowy, różniczkowy i całkowy. Uczy się rozwiązywania równań różniczkowych i stosowania przybliżeń w fizyce. Utrwala wyprowadzone podczas warsztatów wybrane wzory i zapamiętuje przykłady. Uczy się matematycznej i fizycznej interpretacji rozwiązań zadań. W ramach pracy własnej w oparciu o notatki oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy. Doskonali umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań i problemów w fizyce. Podejmuje próby rozwiązania zadań zaproponowanych przez prowadzącego warsztaty. Utrwala prawa, wzory i przykłady definiujące zjawiska z elektryczności i magnetyzmu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie oraz potrafi korzystać z pojęć fizycznych z zakresu elektryczności i magnetyzmu [PF_EM_01 ]
KN_F_W02 [5/5] KN_F_U01 [5/5] KN_F_U02 [5/5]
Posiada wiedzę z zakresu: praw elektrostatyki, praw opisujących prąd stały i przemienny, praw magnetyzmu [PF_EM_02 ]
KN_F_W02 [5/5] KN_F_U06 [5/5]
Rozwiązuje problemy i zadań rachunkowych z elektryczności i magnetyzmu na poziomie podstawowym i rozszerzonym [PF_EM_03 ]
KN_F_W06 [5/5] KN_F_U04 [5/5]
Sporządza wykresy i interpretuje zależności łączące różne wielkości fizyczne [PF_EM_04 ]
KN_F_W06 [4/5] KN_F_U04 [4/5]
Planuje proste eksperymenty z elektryczności i magnetyzmu oraz wnioskować na podstawie ich wyników [PF_EM_05 ]
KN_F_W04 [4/5] KN_F_W05 [4/5] KN_F_U03 [4/5]
Odnajduje przykłady poznanych praw z elektryczności i magnetyzmu w otaczającej rzeczywistości oraz wyjaśnia ich rolę [PF_EM_06]
KN_F_W03 [4/5] KN_F_U02 [4/5] KN_I_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PF_E_fs_1 ] 45 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PF_EM_01 PF_EM_02 PF_EM_03 PF_EM_04 PF_EM_05 PF_EM_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)