Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S2FW23.2023

Nazwa modułu: Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury
Kod modułu: W1-FWS2-WS-LRAK02
Kod programu: W1-S2FW23.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: rosyjski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury ma na celu wypracowanie umiejętności analizy i interpretacji wybranych przykładów z literatury rosyjskiej w szerokim kontekście nowoczesnej humanistyki z uwzględnieniem różnorodnych kategorii antropologicznych. Celem antropologiczno-kulturowych odczytań literatury rosyjskiej jest nauczenie jak rozumieć literaturę i język w szerokich i aktualnych kontekstach estetycznych, historycznych, społecznych i politycznych. Podczas zajęć osoba studiująca zapoznana zostanie z kategoriami antropologicznymi, zagadnieniami symboliki kulturowej, z głównymi problemami współczesnej antropologii literatury oraz ze współczesnym dyskursem literaturoznawczo-kulturowym. Wśród podejmowanych zagadnień mogą znaleźć się kwestie takie jak: kulturowe wzory doświadczania przestrzeni, symbolika labiryntu, domu, drogi itd., nie-miejsce, postpamięć i pamięć kulturowa, antropologia śmierci, podmiotowość, tożsamość a odmienność, ja–inny, obcość a identyfikacja, literatura a stereotypy, kategoria codzienności, rytualizacja codzienności, człowiek – rzecz, tabu – detabuizacja, karnawalizacja i śmiech, kategoria ciała, ciało tekstu, płeć kulturowa, różne perspektywy rozumienia pojęcia gry, obrzędy kulturowe a literatura itp.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury rosyjskiej, szczególnie literatury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa rosyjskiego [WS-LRAK02_1]
K_W03 [2/5]
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa rosyjskiego, szczególnie w kontekście osiągnięć nowoczesnej humanistyki [WS-LRAK02_2]
K_W04 [3/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu formułowania i innowacyjnego rozwiązywania problemów badawczych z zakresu analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej w kluczu antropologiczno-kulturowym [WS-LRAK02_3]
K_U01 [2/5]
potrafi formułować i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee wypracowane na podstawie analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej; potrafi prowadzić debatę i argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, sprawnie formułować wnioski w oparciu o przeczytaną literaturę podmiotu i przedmiotu [WS-LRAK02_4]
K_U06 [2/5]
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów współczesnej humanistyki oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów w zakresie badania literatury rosyjskiej [WS-LRAK02_5]
K_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [WS-LRAK02_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
egzamin WS-LRAK02_1 WS-LRAK02_2 WS-LRAK02_3 WS-LRAK02_4 WS-LRAK02_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)