Myślenie krytyczne i retoryka polityczna
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: | Myślenie krytyczne i retoryka polityczna |
---|---|
Kod modułu: | W3-PO-S1-MKRP |
Kod programu: | W3-S1PO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Myślenie krytyczne i retoryka polityczna to przedmiot, który będzie koncentrował się zarówno na filozoficznych metodach ludzkich możliwości poznawczych, jak również wyrażaniu ich za pomocą języka. Syntetyczny przegląd koncepcji epistemologicznych i tych z zakresu psychologii poznania, pozwoli studentowi na lepsze zrozumienie relacji pomiędzy ludzkim umysłem (podmiot) a światem (przedmiot). Powstawanie koncepcji teoretycznych, ich krystalizacja, a następnie wykorzystanie ich do poznania świata społecznego, umożliwi uczestnikom kursu zdobycie elementarnych kompetencji w zakresie stosowania krytycznych narzędzi myślenia, służących do badania rzeczywistości społecznej w węższym zakresie politycznej. Nie bez znaczenia jest również opanowanie podstawowych technik językowych, w ogóle zrozumienie specyfiki języka dla konceptualizowania myślenia o polityce wraz z jego praktyczną realizacją poprzez retorykę polityczną. Podsumowując, uczestnik zajęć Myślenie krytyczne i retoryka polityczna zdobędzie podstawowy zestaw umiejętności służący do analizy rzeczywistości społecznej (politycznej) wraz z możliwością wyartykułowania ich w języku (retoryce) politycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
cechuje się krytycznym podejściem do posiadanej wiedzy i treści pochodzących z różnych źródeł (zasoby internetowe, komunikaty medialne i inne). [K01] |
PO_1_K04 [5/5] |
potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę samodzielnie analizować złożone zjawiska społeczne, w celu dokonania trafnej diagnozy procesów politycznych. [U01] |
PO_1_U01 [3/5] |
potrafi dokonać zaawansowanej analizy procesów politycznych dobierając do tego właściwe metody i techniki badawcze oraz komunikować efekty tychże procesów różnym grupom odbiorców z wykorzystaniem fachowej terminologii politologicznej. [U02] |
PO_1_U02 [4/5] |
zna i rozumie w stopniu zaawansowanym narzędzia krytyczne wywodzące się z filozoficznej tradycji teorii poznania, jak również psychologii poznawczej. [W01] |
PO_1_W02 [4/5] |
posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu logicznej argumentacji, analizy i syntezy zjawisk stanowiących zasadnicze dylematy współczesnej polityki. [W02] |
PO_1_W03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [MKRP_1] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z komputerem [d01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |