Lokalne i regionalne strategie rozwoju Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: Lokalne i regionalne strategie rozwoju
Kod modułu: W3-PO-S1-LRSR
Kod programu: W3-S1PO19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z istotą i metodyką planowania strategicznego. Moduł koncentruje się przede wszystkim na wymiarze praktycznym jednego z podstawowych instrumentów zarządzania lokalnego i regionalnego, jakim są strategie rozwoju, umożliwiające optymalizację procesów funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Zajęcia prowadzone w formule laboratoryjnej (zespołowej) dadzą szansę rozpoznania procesu tworzenia strategii oraz wiązania jej z innymi dokumentami planistycznymi, określającymi strategie dziedzinowe oraz programy i projekty konkretnych działań, w tym na poziomie krajowym i unijnym. Elementem istotnym będzie opanowanie warsztatu budowania strategii rozwoju, wybranej strategii dziedzinowej lub programu wieloletniego dla wybranej jednostki samorządu terytorialnego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotowy do podejmowania aktywności społecznej i zawodowej w obszarze związanym z zarządzaniem rozwojem strategicznym oraz do aktywnego udziału w pracach zespołów inicjujących i wdrażających lokalne i regionalne strategie rozwoju z uwzględnieniem odpowiedzialności i etycznego zachowania w ramach powierzonych zadań. [K01]
PO_1_K02 [3/5] PO_1_K03 [4/5] PO_1_K05 [3/5]
Dostrzega znaczenie zdobytej wiedzy w procesie budowania lokalnych i regionalnych strategii rozwoju. Potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i jest gotowy na przyjęcie perspektywy ciągłego jej uzupełniania. [K02]
PO_1_K01 [4/5] PO_1_K05 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie opracowania lokalnej/regionalnej strategii rozwoju, strategii sektorowej lub planu wieloletniego dla wybranej jednostki samorządu terytorialnego. Komunikuje się z różnymi kręgami aktorów i odbiorców działań, by diagnozować potrzeby i ocenić zaproponowane działania. Potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę uwarunkowań istotnych do zaprogramowania polityki rozwoju dla wybranej JST. [U01]
PO_1_U01 [4/5] PO_1_U02 [3/5] PO_1_U03 [5/5]
Potrafi planować i organizować pracę własną oraz aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu projektowego, w tym przygotowywać prace pisemne/prezentacje multimedialne i wystąpienia ustne. Potrafi poddać analizie wybrane strategie rozwoju realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, dokonać ich oceny oraz zaproponować alternatywne sposoby zarządzania rozwojem. [U02]
PO_1_U04 [3/5] PO_1_U05 [4/5] PO_1_U06 [3/5]
Ma wiedzę w zakresie istotnych uwarunkowań realizacji procesu planowania strategicznego rozwoju jednostek samorządu terytorialnego. Rozumie konieczność uwzględnienia w procesie zarządzania rozwojem celów, potrzeb i ograniczeń, wynikających z odmiennych priorytetów poszczególnych aktorów funkcjonujących w polu lokalnej i regionalnej polityki. Rozumie rolę i znaczenie strategicznego zarządzania rozwojem w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania w otoczeniu krajowym i ponadnarodowym. Zna podstawy metodologiczne budowania strategii rozwoju na szczeblu lokalnym i regionalnym. [W01]
PO_1_W02 [3/5] PO_1_W03 [4/5] PO_1_W04 [3/5] PO_1_W05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [LRSR_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)