Frazeologia a kultura
Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S2FW23.2023
Nazwa modułu: | Frazeologia a kultura |
---|---|
Kod modułu: | W1-FWS2-WS-FK04 |
Kod programu: | W1-S2FW23.2023 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | rosyjski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu frazeologii oraz uczy umiejętności korzystania z zasobów frazeologicznych języka rosyjskiego. Na zajęciach podejmuje się problematykę wąskiego i szerokiego rozumienia frazeologii, jej miejsca w opisie języka, podziałów w obrębie związków frazeologicznych uwzględniające stopnień zespolenia ich komponentów oraz pochodzenie (frazeologia rodzima i obca), kulturowych źródeł frazeologizmów (biblizmy, mitologia, folklor). Ponadto: frazeologizm jako nośnik wiedzy o kulturze (odzwierciedlenie kultury, zwyczajów i tradycji ludowych we frazeologicznej warstwie języka), frazeologizmy przestarzałe i nowe, funkcja frazeologizmów w tekście (obrazowość i ekspresywność). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu frazeologii i paremiologii, w obrębie językoznawstwa rosyjskiego i polskiego jako dyscypliny wiodącej [WS-FK04_1] |
K_W02 [4/5] |
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa rosyjskiego i polskiego jako dyscypliny wiodącej, ze szczególnym uwzględnieniem frazeologii i paremiologii [WS-FK04_2] |
K_W03 [4/5] |
potrafi samodzielnie, z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu, opracowywać wybrane zagadnienia z określonego obszaru (kultura, język) w ramach rosyjskiego i polskiego językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [WS-FK04_3] |
K_U03 [4/5] |
potrafi formułować i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee, argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz prowadzić debatę na temat zjawisk w systemie frazeologicznym języka rosyjskiego [WS-FK04_4] |
K_U06 [3/5] |
jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji [WS-FK04_5] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [WS-FK04_k] | 30 |
Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
WS-FK04_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |