Badanie refrakcji Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: W4-S1BF19.2023

Nazwa modułu: Badanie refrakcji
Kod modułu: W4-BF-OO-S1-5-23-41
Kod programu: W4-S1BF19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest nabycie wiedzy z zakresu badania refrakcji przez studentów. Poznają oni wytyczne do prowadzenia opieki nad wzrokiem pacjenta według standardów badania optometrycznego opracowanego przez Polskie Towarzystwo Optometrii i Optyki (PTOO). Podczas zajęć studenci nabędą wiedzę teoretyczną oraz zdobędą umiejętności praktyczne zaczynając od wywiadu dot. wzroku i zdrowia pacjenta, wstępnych pomiarów optometrycznych (odległość międzyźreniczna, wyznaczenie oka dominującego, reakcja źrenic na światło i akomodację oraz konsensualna, ocena widzenia przestrzennego, barwnego oraz pole widzenia met. konfrontacyjną) oraz oceny ostrości wzroku w dali i w bliży. Następnie poznają metody badania obiektywnego refrakcji przy pomocy skiaskopii statycznej oraz autorefraktometru, jak i procedury subiektywnego badania refrakcji, takie jak wyznaczanie ekwiwalentu sferycznego, pomiar astygmatyzmu czy dobór addycji do bliży u osób prezbiopijnych. Na koniec zapoznają się z metodami kontroli balansu akomodacyjnego, po których będą mogli ustalić finalną preskrypcję optyczną na okulary lub soczewki kontaktowe. W trakcie zajęć studenci powinni wykazać́ się̨ wiedzą i zrozumieniem, a także powinni umieć́ omówić́ i dokonać́ pomiaru refrakcji w najbardziej odpowiedni sposób dla danego pacjenta. Ponadto w ramach modułu studenci poszerzą wiedzę teoretyczną na temat prowadzenia pacjentów i korygowania ich wzroku za pomocą okularów i soczewek kontaktowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę z procedur pomiaru refrakcji przy jednoczesnym określeniu podstaw teoretycznych stosowanej procedury. Rozumie i wyjaśnia uzyskiwane wyniki za pomocą procedur względem istniejących norm. [E1]
W05 [1/5] W07 [1/5]
Student potrafi dokonać badania refrakcji z uwzględnieniem badania astygmatyzmu i balansu obuocznego. [E2]
W05 [1/5] U03 [1/5] U04 [1/5]
Student potrafi ocenić stan układu wzrokowego, rozpoznać wadę wzroku, poprawnie ją skorygować. Ponadto wie kiedy powinien skierować pacjenta do innego specjalisty. [E3]
W05 [1/5] W06 [1/5] U03 [1/5] U04 [1/5]
Student potrafi prawidłowo przeprowadzić eksperyment, dokumentować i prezentować wyniki oraz przedstawiać ich interpretację. [E4]
U04 [1/5] U06 [1/5]
Student zna i rozumie zasady pracy laboratoryjnej, dba o bezpieczeństwo i higienę pracy w laboratorium. [E5]
W10 [1/5] U10 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1
laboratorium [FZ2] 30 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E2 E3 E4 E5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)