Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy dydaktyki

Nazwa modułu: Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy dydaktyki
Kod modułu: KN-2023-SS-ZROW-PD
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Dydaktyka jako nauka interdyscyplinarna stawia w centrum swoich zainteresowań szeroko pojęty proces nauczania - uczenia się i możliwości jego kształtowania przez człowieka. przebiegu, regułach, którym podlega oraz na sposobach. Celem przedmiotu jest wstępne zapoznanie studentów z jego uwarunkowaniami – począwszy od czynników mogących zainicjować ów proces, poprzez determinanty jego przebiegu aż po rezultaty tak, aby ułatwić im zrozumienie stosownych mechanizmów i wdrożyć do samodzielnego wybierania modelu lekcji, projektowania jej struktury, dobierania metod nauczania i środków dydaktycznych do nauczanych treści, organizowania pracy uczniów oraz projektowania działań służących integracji klasy szkolnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. [ZROW-PD_01]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5]
Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. [ZROW-PD_02]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W12 [3/5]
Zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów. [ZROW-PD_03]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne. [ZROW-PD_04]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela. [ZROW-PD_05]
KN.2023_W15 [5/5]
Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną. [ZROW-PD_06]
KN.2023_W05 [5/5]
Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. [ZROW-PD_07]
KN.2023_U03 [2/5] KN.2023_U12 [2/5] KN.2023_U13 [2/5]
Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej. [ZROW-PD_08]
KN.2023_U02 [2/5] KN.2023_U05 [2/5] KN.2023_U09 [2/5]
Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. [ZROW-PD_09]
KN.2023_U02 [4/5]
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę. [ZROW-PD_10]
KN.2023_U01 [4/5] KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5] KN.2023_U07 [4/5]
Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym. [ZROW-PD_11]
KN.2023_U02 [2/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U10 [3/5] KN.2023_U11 [3/5]
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. [ZROW-PD_12]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [2/5] KN.2023_U10 [3/5]
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. [ZROW-PD_13]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [4/5] KN.2023_KS05 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie ZROW-PD_01 ZROW-PD_02 ZROW-PD_03 ZROW-PD_04 ZROW-PD_05 ZROW-PD_06 ZROW-PD_07 ZROW-PD_08 ZROW-PD_09 ZROW-PD_10 ZROW-PD_11 ZROW-PD_12 ZROW-PD_13
konwersatorium [02] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie ZROW-PD_01 ZROW-PD_02 ZROW-PD_03 ZROW-PD_04 ZROW-PD_05 ZROW-PD_06 ZROW-PD_07 ZROW-PD_08 ZROW-PD_09 ZROW-PD_10 ZROW-PD_11 ZROW-PD_12 ZROW-PD_13
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)