Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 3 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 3
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-MNM3
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jest kontynuacją zagadnień realizowanych w ramach modułów Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 1 i 2. Celem jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu Muzyka w klasach 4-7 szkoły podstawowej. Studenci wykorzystują i integrują wiedzę teoretyczną i praktyczną wielu modułów kierunkowych i modułów pedagogicznych realizowanych na kierunku studiów, niezbędną do pracy pedagogicznej i dydaktycznej z dzieckiem w wieku szkolnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma ugruntowaną wiedzę z zakresu znajomości podstawy programowej, celów, metod i treści kształcenia w klasach 4-7 szkoły podstawowej, potrafi przeanalizować rozkład materiału, identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. [W6-EM-S1-KN-MNM3_1]
W6-EM-S1-W08 [4/5] W6-EM-S1-U09 [5/5] W6-EM-S1-KN-W15 [5/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5]
Ma zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania muzyki szkole podstawowej popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu w klasach 4-7 szkoły podstawowej. Orientuje się w stopniu zaawansowanym w literaturze przedmiotu. [W6-EM-S1-KN-MNM3_2]
W6-EM-S1-W02 [5/5] W6-EM-S1-W08 [5/5] W6-EM-S1-KN-W15 [5/5] W6-EM-S1-KN-U18 [5/5]
Zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia. [W6-EM-S1-KN-MNM3_3]
W6-EM-S1-KN-U07 [4/5] W6-EM-S1-KN-U08 [4/5]
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [W6-EM-S1-KN-MNM3_4]
W6-EM-S1-KN-U13 [4/5] W6-EM-S1-KN-K01 [4/5] W6-EM-S1-KN-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-K07 [4/5]
Potrafi skonstruować scenariusz do zajęć muzycznych w klasach 4-7, a także przeprowadzić lekcje z przedmiotu Muzyka. Zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. [W6-EM-S1-KN-MNM3_5]
W6-EM-S1-W08 [5/5] W6-EM-S1-U09 [5/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-MNM3_fs1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin W6-EM-S1-KN-MNM3_1 W6-EM-S1-KN-MNM3_2 W6-EM-S1-KN-MNM3_3 W6-EM-S1-KN-MNM3_4 W6-EM-S1-KN-MNM3_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)