Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 2 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 2
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-MNM2
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jest kontynuacją zagadnień realizowanych w ramach modułu Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej 1. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu Muzyka w nauczaniu wczesnoszkolnym w klasach 1-3 oraz w klasach 4-7 szkoły podstawowej. Studenci wykorzystują i integrują wiedzę teoretyczną i praktyczną wielu modułów kierunkowych i modułów pedagogicznych realizowanych na kierunku studiów, niezbędną do pracy pedagogicznej i dydaktycznej z dzieckiem w wieku szkolnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie miejsce przedmiotu Muzyka w ramowych planach nauczania w szkole podstawowej, zna podstawę programową, cele i treści kształcenia w klasach 1-3 i 4-7 szkoły podstawowej, potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej. [W6-EM-S1-KN-MNM2_1]
W6-EM-S1-KN-W04 [4/5] W6-EM-S1-KN-W06 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [3/5]
Ma zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania muzyki szkole podstawowej popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu w klasach 1-7 szkoły podstawowej. Orientuje się w stopniu zaawansowanym w literaturze przedmiotu. [W6-EM-S1-KN-MNM2_2]
W6-EM-S1-W02 [4/5] W6-EM-S1-W08 [4/5] W6-EM-S1-KN-W15 [4/5]
Zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne; funkcje oceny. [W6-EM-S1-KN-MNM2_3]
W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W09 [3/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5]
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Potrafi je wykorzystać w ramach pracy własnej podczas organizowania i przeprowadzania lekcji Muzyki. [W6-EM-S1-KN-MNM2_4]
W6-EM-S1-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-W03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [3/5]
Potrafi skonstruować scenariusz do zajęć muzycznych w klasach 1-7, a także przeprowadzić praktycznie zajęcia z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dziecka. [W6-EM-S1-KN-MNM2_5]
W6-EM-S1-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U13 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-MNM2_fs1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W6-EM-S1-KN-MNM2_1 W6-EM-S1-KN-MNM2_2 W6-EM-S1-KN-MNM2_3 W6-EM-S1-KN-MNM2_4 W6-EM-S1-KN-MNM2_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)