DZIAŁANIA ARTYSTYCZNE W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ CZ.2 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S1EP19.2023

Nazwa modułu: DZIAŁANIA ARTYSTYCZNE W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ CZ.2
Kod modułu: W6-EP-S1-DAPS.2
Kod programu: W6-S1EP19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Realizacja modułu pozwala studentowi na wyjście z działaniem artystycznym w przestrzeń pozauczelnianą, tym samym daje możliwość doświadczenia kultury jako siły równej (i niezbędnej) rozwojowi gospodarczemu. Celem modułu jest praca z konkretną przestrzenią i jeśli zachodzi taka potrzeba, to z jej społecznością lokalną. Student ma zmierzyć się z różnymi formami oddziaływania w przestrzeni publicznej, nie tylko poprzez akt twórczy, ale i warsztaty, konsultacje społeczne, partycypację, pisanie projektów etc. wszystko to, na co wskazywać będzie przeprowadzona wcześniej diagnoza. Działania artystyczne w przestrzeni publicznej to szeroko pojęte odpowiedzialne włączanie kultury w obszary z jakichś powodów cechujące się deficytami (społecznymi, kulturowymi, edukacyjnymi etc.). Student będzie ćwiczyć zaangażowanie, odpowiedzialność, planowanie, międzyobszarowość, będzie również sięgać po środki spoza obszaru sztuki. Moduł pozwala na doświadczenie sztuki jako dobra wspólnego, sztuki w relacji do odpowiedzialności, sztuki jako czynnika zmiany czy narzędzia inkluzji społecznej. Uczestnicy modułu będą mierzyć się również z diagnozowaniem problemu za pomocą praktyk artystycznych. Moduł pozwala na działania pomiędzy wstawieniem obiektu w przestrzeń miejską, a przeprowadzeniem konsultacji społecznych czy włączenie się w procesy rewitalizacji społecznej, przy czym ważna jest umiejętność tak diagnozowania jak i komentowania własnych realizacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania artysty w obiegu społecznym, rozumie powiązania i zależności pomiędzy praktyką i teorią sztuki w aspekcie socjologicznym, psychologicznym, edukacyjnym etc. [W6-EP-S1- DAPS.2_1]
W6-EP-S1-W01 [4/5] W6-EP-S1-W06 [4/5]
Student potrafi tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w przestrzeni społecznej [W6-EP-S1- DAPS.2_2]
W6-EP-S1-U01 [3/5]
Student potrafi podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznych oraz działalności edukacyjnej w zakresie tematycznym modułu [W6-EP-S1- DAPS.2_3]
W6-EP-S1-U04 [3/5]
Student jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy oraz podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu [W6-EP-S1- DAPS.2_4]
W6-EP-S1-K01 [3/5] W6-EP-S1-K04 [3/5]
Student jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z działalnością w przestrzeni publicznymi [W6-EP-S1- DAPS.2_5]
W6-EP-S1-K02 [3/5]
Student jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta studiów edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych – artysty i edukatora sztuki [W6-EP-S1- DAPS.2_6]
W6-EP-S1-K03 [3/5]
Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie [W6-EP-S1- DAPS.2_7]
W6-EP-S1-K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EP-S1-DAPS.2_fs_1] 45 Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03]  zaliczenie W6-EP-S1- DAPS.2_1 W6-EP-S1- DAPS.2_2 W6-EP-S1- DAPS.2_3 W6-EP-S1- DAPS.2_4 W6-EP-S1- DAPS.2_5 W6-EP-S1- DAPS.2_6 W6-EP-S1- DAPS.2_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)