Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a 1
Kod modułu: W6-EM-RE-S1-RJD1
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia w ramach modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1 mają na celu wprowadzenie w genezę i założenia metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i jej ponadczasowych możliwości zastosowania w wychowaniu i edukacji przedszkolnej i szkolnej; są też przygotowaniem do realizacji pozostałych modułów z zakresu specjalności Rytmika w edukacji dziecka. Praktyczne zajęcia, których istotą jest osobiste i aktywne doświadczanie metody, mają na celu kształcenie umiejętności precyzyjnego i estetycznego wykonywania zadań metrorytmicznych, samodzielnego ich tworzenia wraz z określaniem ich celowości. i zasadności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ugruntowaną wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a, jej genezy, założeń oraz zakresu wykorzystywanych ćwiczeń oraz literatury związanej z metodą. [W6-EM-RE-S1-RJD1_1]
W6-EM-S1-W01 [3/5] W6-EM-S1-W08 [3/5]
Posiada umiejętność przełożenia wiedzy teoretycznej dotyczącej metody rytmiki Jaques-Dalcroze na działania praktyczne wykorzystywane w muzycznej edukacji dzieci. [W6-EM-RE-S1-RJD1_2]
W6-EM-S1-W02 [3/5] W6-EM-S1-W08 [3/5]
Potrafi precyzyjnie wykonać podstawowe ćwiczenia z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze’a wykorzystywane w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. [W6-EM-RE-S1-RJD1_3]
W6-EM-S1-U01 [3/5] W6-EM-S1-U03 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Rozumie wszelkie zależności muzyczno-ruchowo-przestrzenne i potrafi wykorzystać je w działaniach muzyczno-ruchowych. [W6-EM-RE-S1-RJD1_4]
W6-EM-S1-U03 [3/5] W6-EM-S1-U04 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EM-RE-S1-RJD1_fs1] 15 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie W6-EM-RE-S1-RJD1_2 W6-EM-RE-S1-RJD1_3 W6-EM-RE-S1-RJD1_4
wykład [W6-EM-RE-S1-RJD1_fs2] 15 Wykład konwersatoryjny [b02]  zaliczenie W6-EM-RE-S1-RJD1_1 W6-EM-RE-S1-RJD1_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)