Podstawy dydaktyki Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PDY
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Dydaktyka jako nauka interdyscyplinarna stawia w centrum swoich zainteresowań szeroko pojęty proces nauczania - uczenia się i możliwości jego kształtowania przez człowieka, jego przebieg oraz reguły, którym podlega. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z jego uwarunkowaniami – począwszy od czynników mogących zainicjować ów proces, poprzez determinanty jego przebiegu aż po rezultaty tak, aby ułatwić im zrozumienie stosownych mechanizmów i wdrożyć do samodzielnego wybierania modelu lekcji, projektowania jej struktury, dobierania metod nauczania i środków dydaktycznych do nauczanych treści, organizowania pracy uczniów oraz projektowania działań służących integracji klasy szkolnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. [W6-EM-S1-KN-PDY_01]
W6-EM-S1-KN-W02 [4/5] W6-EM-S1-KN-W03 [4/5]
Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. [W6-EM-S1-KN-PDY_02]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5] W6-EM-S1-KN-W03 [3/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5]
Zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów. [W6-EM-S1-KN-PDY_03]
W6-EM-S1-KN-W02 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [3/5]
Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne. [W6-EM-S1-KN-PDY_04]
W6-EM-S1-KN-W02 [3/5] W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [3/5]
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela. [W6-EM-S1-KN-PDY_05]
W6-EM-S1-KN-W15 [5/5]
Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną. [W6-EM-S1-KN-PDY_06]
W6-EM-S1-KN-W05 [5/5]
Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. [W6-EM-S1-KN-PDY_07]
W6-EM-S1-KN-U03 [2/5] W6-EM-S1-KN-U12 [2/5] W6-EM-S1-KN-U13 [2/5]
Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej. [W6-EM-S1-KN-PDY_08]
W6-EM-S1-KN-U02 [2/5] W6-EM-S1-KN-U05 [2/5] W6-EM-S1-KN-U09 [2/5]
Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. [W6-EM-S1-KN-PDY_09]
W6-EM-S1-KN-U02 [4/5]
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę. [W6-EM-S1-KN-PDY_10]
W6-EM-S1-KN-U01 [4/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5]
Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym. [W6-EM-S1-KN-PDY_11]
W6-EM-S1-KN-U02 [2/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5]
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. [W6-EM-S1-KN-PDY_12]
W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [2/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5]
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. [W6-EM-S1-KN-PDY_13]
W6-EM-S1-KN-K02 [3/5] W6-EM-S1-KN-K03 [4/5] W6-EM-S1-KN-K04 [4/5] W6-EM-S1-KN-K05 [4/5] W6-EM-S1-KN-K06 [4/5] W6-EM-S1-KN-K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [W6-EM-S1-KN-PDY_fs1] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W6-EM-S1-KN-PDY_01 W6-EM-S1-KN-PDY_02 W6-EM-S1-KN-PDY_03 W6-EM-S1-KN-PDY_04 W6-EM-S1-KN-PDY_05 W6-EM-S1-KN-PDY_06 W6-EM-S1-KN-PDY_07 W6-EM-S1-KN-PDY_08 W6-EM-S1-KN-PDY_09 W6-EM-S1-KN-PDY_10 W6-EM-S1-KN-PDY_11 W6-EM-S1-KN-PDY_12 W6-EM-S1-KN-PDY_13
wykład [W6-EM-S1-KN-PDY_fs2] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W6-EM-S1-KN-PDY_01 W6-EM-S1-KN-PDY_02 W6-EM-S1-KN-PDY_03 W6-EM-S1-KN-PDY_04 W6-EM-S1-KN-PDY_05 W6-EM-S1-KN-PDY_06 W6-EM-S1-KN-PDY_07 W6-EM-S1-KN-PDY_08 W6-EM-S1-KN-PDY_09 W6-EM-S1-KN-PDY_10 W6-EM-S1-KN-PDY_11 W6-EM-S1-KN-PDY_12 W6-EM-S1-KN-PDY_13
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)