Pedagogika Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PED
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu pedagogiki niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r.).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty. [W6-EM-S1-KN-PED_01]
W6-EM-S1-KN-W01 [2/5] W6-EM-S1-KN-W14 [3/5]
Zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym. [W6-EM-S1-KN-PED_02]
W6-EM-S1-KN-W01 [4/5] W6-EM-S1-KN-W02 [3/5] W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W09 [4/5]
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami. [W6-EM-S1-KN-PED_03]
W6-EM-S1-KN-W04 [4/5] W6-EM-S1-KN-W06 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [4/5]
Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; [W6-EM-S1-KN-PED_04]
W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W07 [4/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5] W6-EM-S1-KN-W12 [4/5] W6-EM-S1-KN-W15 [2/5]
Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice. [W6-EM-S1-KN-PED_05]
W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W09 [4/5] W6-EM-S1-KN-W11 [5/5] W6-EM-S1-KN-W14 [3/5]
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. [W6-EM-S1-KN-PED_06]
W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5]
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów. [W6-EM-S1-KN-PED_07]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U02 [4/5] W6-EM-S1-KN-U03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U04 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5] W6-EM-S1-KN-U06 [5/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U11 [4/5] W6-EM-S1-KN-U12 [4/5]
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy. [W6-EM-S1-KN-PED_08]
W6-EM-S1-KN-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-K03 [4/5] W6-EM-S1-KN-K04 [4/5]
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. [W6-EM-S1-KN-PED_09]
W6-EM-S1-KN-K01 [4/5] W6-EM-S1-KN-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-K03 [4/5] W6-EM-S1-KN-K05 [3/5] W6-EM-S1-KN-K06 [5/5]
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. [W6-EM-S1-KN-PED_10]
W6-EM-S1-KN-K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PED_fs1] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W6-EM-S1-KN-PED_01 W6-EM-S1-KN-PED_02 W6-EM-S1-KN-PED_03 W6-EM-S1-KN-PED_04 W6-EM-S1-KN-PED_05 W6-EM-S1-KN-PED_06 W6-EM-S1-KN-PED_07 W6-EM-S1-KN-PED_08 W6-EM-S1-KN-PED_09 W6-EM-S1-KN-PED_10
wykład [W6-EM-S1-KN-PED_fs2] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W6-EM-S1-KN-PED_01 W6-EM-S1-KN-PED_02 W6-EM-S1-KN-PED_03 W6-EM-S1-KN-PED_04 W6-EM-S1-KN-PED_05 W6-EM-S1-KN-PED_06 W6-EM-S1-KN-PED_07 W6-EM-S1-KN-PED_08 W6-EM-S1-KN-PED_09 W6-EM-S1-KN-PED_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)