Wstęp do informatyki Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2023

Nazwa modułu: Wstęp do informatyki
Kod modułu: W4-MT-S1-23-WInf
Kod programu: W4-S1MT19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W trakcie zajęc przedstawiane są: Zaawansowane możliwości podstawowych aplikacji komputerowych (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej). Środowisko TeX/LaTeX jako podstawowy edytor dla nauk ścisłych. Prezentacje z wykorzystaniem języka LaTeX. Pozycyjne systemy liczbowe. Zapis stałopozycyjny i zmiennopozycyjny liczb. System SAGE - pakiet do obliczeń matematycznych. Usługi w sieciach informatycznych. Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji. Przechowywanie danych na swoim komputerze lub w chmurze. Formy zapisu informacji w komputerze (multimedia), kompresja, archiwizacja. Media cyfrowe a odpowiedzialność i postawa obywatelska.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada zaawansowane umiejętności przetwarzania tekstów. [WInf_01]
K_U39 [4/5] KN_I_W06 [4/5] KN_I_U08 [5/5] KN_I_U09 [4/5]
Student posiada zaawansowane umiejętności wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych. [WInf_02]
K_U28 [4/5] KN_I_W06 [5/5] KN_I_U08 [5/5] KN_I_U09 [4/5]
Student posiada zaawansowane umiejętności i tworzenia prezentacji. [WInf_03]
K_U39 [4/5] KN_I_U07 [5/5] KN_I_U09 [4/5]
Student potrafi redagować tekst matematyczny z wykorzystaniem pakietu LaTeX. [WInf_04]
K_U39 [5/5]
Student zna podstawowe pozycyjne systemy liczbowe. [WInf_05]
KN_I_W08 [5/5]
Student zna własności zapisu stałoprzecinkowego jak i zmiennopozycyjnego oraz ma świadomość różnych rodzajów błędów występujących w obliczeniach numerycznych. [WInf_06]
K_W08 [4/5]
Student potrafi zastosować wybrany system CAS do obliczania i upraszczania wyrażeń (arytmetycznych, symbolicznych, macierzowych...). [WInf_07]
K_W09 [4/5] K_U15 [4/5]
Student zna źródła błędów pojawiających się w obliczeniach komputerowych: błąd zaokrąglenia, błąd przybliżenia. [WInf_08]
K_W08 [4/5]
Student korzysta z usług w sieciach informatycznych. [WInf_09]
K_K04 [3/5]
Student posiada zaawansowane umiejętności pozyskiwania i przetwarzania informacji. [WInf_10]
K_K04 [5/5] KN_I_W07 [5/5] KN_I_U02 [3/5]
Student wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach. [WInf_11]
KN_I_W07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [WInf_fs_1] 60 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie WInf_01 WInf_02 WInf_03 WInf_04 WInf_05 WInf_06 WInf_07 WInf_08 WInf_09 WInf_10 WInf_11
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)