Dyrygowanie z czytaniem partytur 5 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2023

Nazwa modułu: Dyrygowanie z czytaniem partytur 5
Kod modułu: W6-EM-S1-DCP5
Kod programu: W6-S1EM19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Dyrygowanie z czytaniem partytur 5 umożliwia studentowi utrwalenie i pogłębienie zdobytej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu dyrygowania i czytania partytur. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne będzie mógł w przyszłości stworzyć własne metody pracy z zespołem muzycznym. Ponadto zrozumienie, iż istota pracy dyrygenta zespołu muzycznego leży nie tylko w zagadnieniach technicznych dyrygowania czy też w znajomości treści partytury, powinno wskazać na treści organizacyjno - wychowawcze,a co za tym idzie – uświadomienie sobie przez przyszłych dyrygentów ich odpowiedzialności za kierunek i poziom pracy w zespole.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dyrygowanie z czytaniem partytur 1 [W6-EM-S1-DCP1]
Dyrygowanie z czytaniem partytur 2 [W6-EM-S1-DCP2]
Dyrygowanie z czytaniem partytur 3 [W6-EM-S1-DCP3]
Dyrygowanie z czytaniem partytur 4 [W6-EM-S1-DCP4]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat techniki dyrygowania (z uwzględnieniem problematyki prowadzenia różnego typu zespołów muzycznych), stylów wykonawczych oraz sprofilowanej literatury muzycznej (reprezentatywne utwory polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej). [W6-EM-S1-DCP5_1]
W6-EM-S1-W01 [5/5] W6-EM-S1-W02 [5/5]
Ma wiedzę na temat faktury, budowy formalnej utworu oraz wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy elementami dzieła muzycznego w kontekście właściwej interpretacji utworu muzycznego. [W6-EM-S1-DCP5_2]
W6-EM-S1-W03 [5/5] W6-EM-S1-W04 [5/5]
Posiada udoskonalone umiejętności związane z dyrygowaniem i realizowaniem partytur na fortepianie, potrafi kształtować wyrazową i estetyczną mimikę twarzy, właściwe używać batuty. [W6-EM-S1-DCP5_3]
W6-EM-S1-U06 [5/5]
Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych i interpretacyjnych w utworach polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej. [W6-EM-S1-DCP5_4]
W6-EM-S1-U01 [5/5] W6-EM-S1-U02 [5/5] W6-EM-S1-U03 [5/5] W6-EM-S1-U04 [5/5] W6-EM-S1-U05 [5/5]
Efektywnie wykorzystuje wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, postawę twórczą i samodzielne myślenie w celu rozwiązywania problemów. [W6-EM-S1-DCP5_5]
W6-EM-S1-K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EM-S1-DCP5_fs1] 15 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W6-EM-S1-DCP5_1 W6-EM-S1-DCP5_2 W6-EM-S1-DCP5_3 W6-EM-S1-DCP5_4 W6-EM-S1-DCP5_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)