Pedagogika społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Pedagogika społeczna
Kod modułu: W6-PE-S1-PS
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany na tradycyjnych i nowych obszarach zainteresowania pedagogiki społecznej. Uwzględnia zagadnienia związane z problematyką środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych (mechanizmy sprzyjające i utrudniające konstruowanie środowiska wychowawczego) oraz z działaniami podejmowanymi na rzecz doskonalenia pracy środowiskowej, organizowaniem sił społecznych i rzeczowych elementów środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób potrzebujących pomocy oraz wsparcia.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa w do doceniania znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz do podejmowania wyzwań zawodowych w środowisku społecznym i do dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności w tym zakresie [PE-S1-PS_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi w odniesieniu do literatury przedmiotu samodzielnie formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne, analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego [PE-S1-PS_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U05 [3/5] K_U08 [2/5]
student/studentka zna i rozumie miejsce pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej aparaturę pojęciową, przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie zjawiska społeczne, procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku człowieka, czynniki regulujące przemiany w funkcjonowaniu najważniejszych środowisk wychowawczych oraz rolę wychowania w procesach adaptacyjnych, twórczych człowieka w środowisku [PE-S1-PS_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-S1-PS_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-S1-PS_W_1
ćwiczenia [PE-S1-PS_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-S1-PS_K_1 PE-S1-PS_U_1 PE-S1-PS_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)