Kultura języka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Kultura języka
Kod modułu: W6-PE-S1-F.KJ
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu realizowane są treści służące świadomemu i celowemu posługiwaniu się językiem we wszelkich sytuacjach komunikatywnych, w szczególności służące: 1. wzbogaceniu i praktycznemu utrwaleniu elementów kultury języka jako podstawowego czynnika prawidłowej i płynnej komunikacji; 2. uświadomieniu znaczenia poprawności gramatycznej (regulowanej stosowanymi w praktyce normami) w komunikacji oficjalnej i nieoficjalnej; 3. wzbogaceniu w zakresie zróżnicowania stylistycznego; 4. poprawności wymowy, wypowiadania, wygłaszania tekstów zgodnie z funkcjami języka; 5. podkreślaniu znaczenia etyki językowej. Efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do wykorzystania języka i porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, reprezentujących zróżnicowany poziom komunikacji społecznej; do dbałości o kulturę wypowiedzi [PE-S1-F.KJ_K_1]
KN3_K01 [2/5] KN3_K04 [2/5]
student/studentka potrafi sprawnie posługiwać się językiem mówionym i pisanym oraz w sposób zwięzły wyrażać swoje myśli i posługiwać się terminologią w zakresie studiowanego kierunku; potrafi poprawnie używać języka polskiego podczas konstruowania wypowiedzi ustnych oraz zróżnicowanych stylistycznie tekstów pisanych; potrafi sprawnie przemawiać, prowadzić dyskusje, dokonać autoprezentacji, posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych [PE-S1-F.KJ_U_1]
K_U04 [4/5] KN3_U12 [5/5] KN3_U13 [3/5]
student/studentka zna i rozumie pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej; zagadnienia poprawności i sprawności językowej z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, autoprezentacji, posługiwania się językiem z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych [PE-S1-F.KJ_W_1]
KN3_W14 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-S1-F.KJ_fs_1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-S1-F.KJ_K_1 PE-S1-F.KJ_U_1 PE-S1-F.KJ_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)