Seminarium licencjackie 2 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023

Nazwa modułu: Seminarium licencjackie 2
Kod modułu: W1-FSS1-WS-SL-06
Kod programu: W1-S1FS19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 7
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł obejmuje seminarium dyplomowe przygotowujące osoby studiujące do napisania i obrony pracy licencjackiej. Studenci/Studentki pogłębiają wiedzę z zakresu metodologii badań literaturoznawczych / językoznawczych oraz w mniejszym zakresie przekładoznawczych / kulturoznawczych i warsztatu naukowego badacza. Ponadto poszerzają wiedzę z obszaru wybranego seminaryjnego tematu przewodniego w zakresie wybranego języka (południowo- lub zachodniosłowiańskiego) lub wybranej literatury narodowej obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej. Prowadzący seminarium koncentruje się na omówieniu kwestii związanych z przygotowaniem, finalizacją i obroną pracy dyplomowej oraz z umiejętnym wykorzystaniem i przedstawieniem nabytej wiedzy. Kontynuuje merytoryczne zaznajamianie osób studiujących z tematem przewodnim seminarium. Studentki/Studenci redagują ostatecznie pracę dyplomową. Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub obcym (wybranym słowiańskim).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wykorzystywane w pracy seminaryjnej teorie charakterystyczne dla wybranej dyscypliny (językoznawstwo lub literaturoznawstwo) wyjaśniające złożone zależności występujące pomiędzy zjawiskami językowymi, literackimi, kulturowymi dotyczącymi obszaru Słowiańszczyzny południowej i/lub zachodniej. [W1-FSS1-WS-SL-06_1]
K_W02 [5/5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badania zjawisk językowych, kulturowych, literackich, w szczególności w odniesieniu do dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca) i wykorzystuje je w pracy licencjackiej. [W1-FSS1-WS-SL-06_2]
K_W04 [5/5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową odnoszącą się do poruszanych w pracy dyplomowej zagadnień z obszaru filologii słowiańskiej i dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo). [W1-FSS1-WS-SL-06_3]
K_W06 [5/5]
Osoba studiująca potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące języka, literatury, kultury i historii Słowiańszczyzny południowej i zachodniej poprzez dobór właściwych źródeł i informacji, dokonywanie ich krytycznej analizy i syntezy oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi. [W1-FSS1-WS-SL-06_4]
K_U02 [5/5]
Osoba studiująca potrafi samodzielnie opracować wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i stylu akademickiego, zna i rozumie podstawowe prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej neofilologa slawisty, badacza literatury, języka lub przekładu. [W1-FSS1-WS-SL-06_5]
K_W08 [4/5] K_U04 [5/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z obszaru filologii słowiańskiej i dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek, do uznawania wiedzy filologicznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych oraz do korzystania z pomocy specjalistów filologów, językoznawców lub literaturoznawców w przypadku trudności w samodzielnej opracowaniu zagadnienia lub rozwiązaniu problemu badawczego poruszanego w pracy dyplomowej. [W1-FSS1-WS-SL-06_6]
K_K01 [5/5] K_K02 [5/5]
Osoba studiująca zna i rozumie podstawowe etyczne uwarunkowania działalności zawodowej naofilologa slawisty, badacza literatury, języka lub przekładu, wyraża gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych i przestrzegania etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu, do którego student uzyskuje kompetencje w czasie studiów i pisania pracy dyplomowej. [W1-FSS1-WS-SL-06_7]
K_W08 [4/5] K_K04 [4/5]
Osoba studiująca potrafi upowszechniać wiedzę i komunikować się w sposób jasny i zrozumiały z użyciem specjalistycznej terminologii (literaturoznawczej, językoznawczej lub przekładoznawczej), potrafi wykorzystać narzędzia i zasoby cyfrowe oraz planować pracę indywidualną i działać na rzecz interesu publicznego, przygotowując pracę dyplomową. [W1-FSS1-WS-SL-06_8]
K_U05 [5/5] K_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
seminarium [W1-FSS1-WS-SL-06_s] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W1-FSS1-WS-SL-06_1 W1-FSS1-WS-SL-06_2 W1-FSS1-WS-SL-06_3 W1-FSS1-WS-SL-06_4 W1-FSS1-WS-SL-06_5 W1-FSS1-WS-SL-06_6 W1-FSS1-WS-SL-06_7 W1-FSS1-WS-SL-06_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)