Gramatyka opisowa II języka słowiańskiego 1 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023

Nazwa modułu: Gramatyka opisowa II języka słowiańskiego 1
Kod modułu: W1-FSS1-WS-GO2J04
Kod programu: W1-S1FS19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów i studentek z budową gramatyczną drugiego (wybranego) języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Ze względu na specyfikę poszczególnych języków słowiańskich w pierwszym semestrze nauki uwaga prowadzącego skupia się na omówieniu zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii albo fonetyki, fonologii i morfologii (wybranych kategorii) danego języka. W trakcie zajęć osoby studiujące nabywają umiejętności samodzielnego rozpoznawania i kwalifikowania podobieństw oraz różnic między językami bliskospokrewnymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca posiada uporządkowaną podstawową wiedzę o systemie fonetycznym i fonologicznym lub fonetycznym, fonologicznym i morfologicznym (w zakresie wybranych kategorii) wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego oraz odnosi ją do zjawisk obecnych w innych językach słowiańskich. [W1-FSS1-WS-GO2J04_1]
K_W01 [3/5]
Osoba studiująca zna wybrane teorie lingwistyczne i procesy zachodzące w wybranym drugim języku południowo- lub zachodniosłowiańskim, pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów jego funkcjonowania. [W1-FSS1-WS-GO2J04_2]
K_W02 [3/5]
Osoba studiująca analizuje teksty w wybranym drugim języku południowo- lub zachodniosłowiańskim pod kątem fonetycznym i fonologicznym lub fonetycznym, fonologicznym i morfologicznym (w zakresie wybranych kategorii), odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki słowiańskie. [W1-FSS1-WS-GO2J04_3]
K_W03 [2/5]
Osoba studiująca wskazuje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe procesy językowe kształtujące wybrany drugi język południowo- lub zachodniosłowiański na płaszczyźnie fonetycznej i fonologicznej lub fonetycznej, fonologicznej i morfologicznej (w zakresie wybranych kategorii). [W1-FSS1-WS-GO2J04_4]
K_U02 [2/5]
Osoba studiująca wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami słowiańskimi, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanego kierunku oraz do korzystania z pomocy specjalistów filologów, językoznawców w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu. [W1-FSS1-WS-GO2J04_5]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [W1-FSS1-WS-GO2J04_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie W1-FSS1-WS-GO2J04_1 W1-FSS1-WS-GO2J04_2 W1-FSS1-WS-GO2J04_3 W1-FSS1-WS-GO2J04_4 W1-FSS1-WS-GO2J04_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)