Gramatyka opisowa języka czeskiego. Fonetyka i morfonologia
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023
| Nazwa modułu: | Gramatyka opisowa języka czeskiego. Fonetyka i morfonologia |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FSS1-CZ-GOC02 |
| Kod programu: | W1-S1FS19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z fonetyką i morfonologią języka czeskiego. Uwaga prowadzącego koncentruje się na systemie wokalicznym, konsonantycznym oraz na wybranych zjawiskach fonetycznych i morfonologicznych. Uwzględniając specyfikę języka czeskiego pod uwagę brane są także upodobnienia pod względem miejsca artykulacji oraz sposobu artykulacji charakterystycznych głosek. Omówione zostaną również charakterystyczne cechy prozodyczne języka czeskiego (akcent, intonacja i iloczas) oraz alternacje morfonologiczne w tematach samogłoskowych i spółgłoskowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Osoba studiująca zna i rozumie w podstawowym stopniu system języka czeskiego, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonetycznej i morfonologicznej, a posiadaną wiedzę odnosi do charakterystyki zjawisk obecnych w języku polskim i scs. [W1-FSS1-CZ-GOC02_1] |
K_W01 [2/5] |
Osoba studiująca zna i rozumie w podstawowym stopniu wybrane metody badania zjawisk językowych w zakresie fonetyki i morfonologii języka czeskiego oraz zna i rozumie terminologię ogólną i szczegółową odnoszącą się do płaszczyzny fonetycznej i morfonologicznej. [W1-FSS1-CZ-GOC02_2] |
K_W03 [2/5] |
Osoba studiująca potrafi zastosować posiadaną wiedzę językoznawczą i ogólnofilologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień fonetycznych i morfonologicznych, analizować zjawiska językowe z zakresu fonetyki i morfonologii charakterystyczne dla języka specjalności, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące wybranych zagadnień językoznawczych (zwłaszcza z zakresu fonetyki i morfonologii). [W1-FSS1-CZ-GOC02_3] |
K_U06 [2/5] |
Osoba studiująca wyraża gotowość do uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych związanych z gramatyką opisową języka czeskiego oraz korzystania z opinii i pomocy specjalistów filologów, językoznawców w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemów dotyczących kwestii lingwistycznych. [W1-FSS1-CZ-GOC02_4] |
K_K02 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [W1-FSS1-CZ-GOC02_cw] | 30 |
Opis [a03] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] |
zaliczenie |
W1-FSS1-CZ-GOC02_1 |
| wykład [W1-FSS1-CZ-GOC02_w] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] |
egzamin |
W1-FSS1-CZ-GOC02_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||