Analiza tekstu literackiego 2 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023

Nazwa modułu: Analiza tekstu literackiego 2
Kod modułu: W1-FSS1-WS-ATL02
Kod programu: W1-S1FS19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest doskonalenie warsztatu analizy literaturoznawczej, potrzebnego do pogłębionej lektury i pełniejszego zrozumienia zróżnicowanych tekstów literackich. Osoby studiujące pogłębiają umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia, m. in. o aspekt pragmatyczny oddziaływania literatury, aspekt kulturowych odniesień dzieła literackiego. Zajęcia doskonalą umiejętności zastosowania odpowiednich strategii i metod w analizie i interpretacji tekstów literackich (form epickich i tekstów dramatycznych), z uwzględnieniem elementów teorii literaturoznawczych oraz przy stosowaniu terminologii literaturoznawczej, z włączeniem badań literaturoznawczych obszaru Słowiańszczyzny zachodniej i południowej. Ćwiczenia mają charakter praktyczny, podnoszą umiejętności warsztatowe, doskonalą umiejętności posługiwania się narzędziami opisu utworu literackiego oraz koniecznymi jego kontekstami, w tym kontekstami literatury wybranej specjalności. Osoby studiujące rozpoznają, opisują i charakteryzują elementy utworów epickich oraz dramatycznych w ich funkcji sensotwórczej. Pod koniec zajęć w semestrze, po zapoznaniu się ze wszystkimi zagadnieniami, studenci i studentki przygotowują pracę semestralną – indywidualne opracowanie analityczno-interpretacyjne wybranego utworu epickiego lub dramatycznego, polskiego lub wybranego z literatury wybranej specjalności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowany stopniu metody i narzędzia badania zjawisk literackich, uwzględniając zdobytą wiedzę z zakresu literaturoznawstwa. [W1-FSS1-WS-ATL02_1]
K_W03 [3/5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa. [W1-FSS1-WS-ATL02_2]
K_U06 [3/5]
Osoba studiująca potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy dotyczące literatury, w tym również literatury Słowiańszczyzny południowej i/lub zachodniej, poprzez dokonywanie ich krytycznej analizy i syntezy oraz stosowanie odpowiednich metod i narzędzi w analizie i interpretacji tekstu literackiego. [W1-FSS1-WS-ATL02_3]
K_U02 [3/5]
Osoba studiująca potrafi samodzielnie dokonać złożonej analizy i interpretacji tekstu literackiego, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i stylu akademickiego. [W1-FSS1-WS-ATL02_4]
K_U04 [3/5] K_U05 [3/5]
Osoba studiująca jest gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu literaturoznawstwa i w odniesieniu do wykorzystywanych narzędzi w analizie tekstu literackiego. [W1-FSS1-WS-ATL02_5]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FSS1-WS-ATL02_cw] 15 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W1-FSS1-WS-ATL02_1 W1-FSS1-WS-ATL02_2 W1-FSS1-WS-ATL02_3 W1-FSS1-WS-ATL02_4 W1-FSS1-WS-ATL02_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)