Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023

Nazwa modułu: Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego
Kod modułu: W1-FSS1-WS-GSCS01
Kod programu: W1-S1FS19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z gramatyką pierwszego języka literackiego Słowian. Moduł stanowi bazę dla późniejszych zajęć z gramatyki opisowej języka wybranej specjalności oraz wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Punktem wyjścia jest stosunek języka scs. do języka prasłowiańskiego. Uwaga prowadzącego koncentruje się na fonetyce języka scs., ewolucji systemu wokalnego (zastąpienie zmian ilościowych jakościowymi, prawo sylab otwartych, jery, sonanty, monoftongizacja dyftongów, metateza spółgłosek płynnych) i konsonantycznego (palatalizacje, jotacja, zmiany w obrębie grup spółgłoskowych). Osoby studiujące zapoznają się także z ogólną charakterystyką fleksji nominalnej i werbalnej oraz wybranymi konstrukcjami składniowymi (dativus absolutus, accusativus cum infinitivo, supinum).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca zna i rozumie w podstawowym stopniu metody badania zjawisk językowych kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej i zachodniej, w szczególności w odniesieniu do językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [W1-FSS1-WS-GSCS01_1]
K_W03 [2/5]
Osoba studiująca zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii języka scs., potrafi analizować teksty cerkiewnosłowiańskie jako wytwory kultury piśmienniczej Słowian południowych i zachodnich. [W1-FSS1-WS-GSCS01_2]
K_W06 [3/5] K_U02 [2/5]
Osoba studiująca potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka scs i formułować wypowiedzi w kwestiach historycznojęzykowych. Rozumie wzajemne relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi grupami języków słowiańskich na poziomie gramatycznym. [W1-FSS1-WS-GSCS01_3]
K_W01 [2/5] K_U06 [2/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu zjawisk historycznojęzykowych właściwych dla języka starocerkiewnosłowiańskiego. [W1-FSS1-WS-GSCS01_4]
K_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [W1-FSS1-WS-GSCS01_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W1-FSS1-WS-GSCS01_1 W1-FSS1-WS-GSCS01_2 W1-FSS1-WS-GSCS01_3 W1-FSS1-WS-GSCS01_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)