Transformacja regionu
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: | Transformacja regionu |
---|---|
Kod modułu: | W3-PO-S1-TR |
Kod programu: | W3-S1PO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu będzie analiza przemian politycznych, społecznych i gospodarczych zachodzących na Górnym Śląsku (w województwie śląskim i opolskim) po 1989 roku. Analizie zostaną poddane przemiany ustrojowe z głównym naciskiem na samorząd terytorialny, polityka regionalna (na szczeblu sejmików wojewódzkich), przemiany kulturowe, tożsamościowe (kształtowanie się śląskiej mniejszości etnicznej i języka śląskiego) oraz głębokie zmiany gospodarcze, jakie dotknęły region (ewolucja od przemysłu ciężkiego do modelu społeczeństwa opartego na wiedzy, usługach). Uczestnicy kursu przyswoją sobie wiedzę opisującą bezprecedensową dynamikę społeczną i gospodarczą, której region górnośląski (województwa śląskie i opolskie) zostały poddane w wyniku przejścia od modelu autorytarnego do demokracji liberalnej w przestrzeni politycznej i od gospodarki centralnie planowanej do wolnego rynku. Studenci będą mogli zapoznać się ze złożonością wyżej opisanych procesów wraz z ich przenikaniem oraz wpływem zarówno na życie zbiorowe, jak również indywidualne. Podsumowując po zakończeniu kursu Transformacja regionu jego uczestnicy lepiej będą rozumieli specyfikę regionu górnośląskiego (podobieństwa, jak i różnice w stosunku do innych regionów w Polsce), co umożliwi im w pracy zawodowej, chociażby w administracji samorządowej, skuteczną diagnozę problemów na poziomie regionalnym lub lokalnym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, organach administracji publicznej wraz z tworzeniem zespołów inicjujących działania społeczne i obywatelskie służące lepszemu zrozumieniu i realizacji zadań związanych z transformacją regionu. [K01] |
PO_1_K03 [4/5] |
jest w stanie planować, organizować i wdrażać pracę własną oraz kierować pracami zespołu o charakterze interdyscyplinarnym działającym na rzecz transformacji regionu. [U01] |
PO_1_U03 [3/5] |
ma zaawansowaną wiedzę na temat transformacji politycznej, społecznej i gospodarczej regionów, w tym Górnego Śląska (województwa śląskie i opolskie). [W01] |
PO_1_W02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [TR_1] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |