Systemy polityczne państw UE i USA
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: | Systemy polityczne państw UE i USA |
---|---|
Kod modułu: | W3-PO-S1-SPPUE |
Kod programu: | W3-S1PO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zapoznanie słuchaczy w stopniu zaawansowanym z zasadami funkcjonowania wybranych systemów politycznych w ujęciu prawno-ustrojowym, omówienie pozycji ustrojowej organów i instytucji konstytuujących system polityczny (forma rządów, forma państwa), a także przedstawienie zagadnień: systemów wyborczych, przywództwa politycznego w systemach demokratycznych, struktur politycznych i organizacyjnych parlamentu, bikameralizmu, powoływania i odwoływania rządu, procesów decyzyjnych (postępowanie ustawodawcze), prawodawczej roli władz wykonawczych, kontrolnej funkcji parlamentu, kontroli stanowienia prawa, sądownictwa konstytucyjnego, systemu ochrony gwarancji konstytucyjnych praw i wolności jednostki (wymiar sprawiedliwości, ombudsman, skarga konstytucyjna, ochrona sądownictwa międzynarodowego), stanów nadzwyczajnych, a także problematyki terytorialnej formy państwa (państwo federalne, państwo unitarne, podstawowe kategorie współczesnego decentralizmu: samorząd, autonomia terytorialna, struktury władz samorządowych). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada kompetencje do prognozowania kierunków przemian struktur państwa, wynikających z megatrendów (integracja, globalizacja) oraz krytycznego oceniania dynamiki zmian systemów politycznych; [K01] |
PO_1_K04 [5/5] |
Uznaje i akceptuje różne punkty widzenia, determinowane odmiennym podłożem politycznym, społecznym, normatywnym oraz potrafi inicjować działania na rzecz interesu publicznego. [K02] |
PO_1_K01 [5/5] |
Potrafi, odwołując się do analizy politologicznej, wyjaśniać relacje zachodzące między naczelnymi organami w wybranych państwach; [U01] |
PO_1_U01 [5/5] |
Potrafi prezentować i oceniać zmiany zachodzące w strukturach systemów politycznych;
oraz umie dokonać komparatystyki systemów politycznych; [U02] |
PO_1_U01 [5/5] |
Zna w stopniu zaawansowanym kierunki procesów polityczno-społecznych w aspekcie historycznym i współczesnym, w państwach UE i USA; [W01] |
PO_1_W02 [5/5] |
Definiuje i klasyfikuje elementy tworzące system polityczny oraz zna podstawy normatywne funkcjonowania organów naczelnych w wybranych państwach UE i USA; [W02] |
PO_1_W01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [SPPUE_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
egzamin |
U01 |
ćwiczenia [SPPUE_2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |