Lokalna i regionalna polityka społeczna Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: Lokalna i regionalna polityka społeczna
Kod modułu: W3-PO-S1-LRPS
Kod programu: W3-S1PO19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z głównymi zakresami działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w obszarze polityki społecznej. Przedmiot umożliwia zdobycie umiejętności analizy i definiowania najważniejszych potrzeb społecznych na poziomie lokalnym i regionalnym, rozpoznanie pola polityki społecznej, które w sposób bezpośredni oddziałuje na świadczenie usług społecznych, zidentyfikowanie mechanizmów i procedur pozwalających na realizowanie zadań publicznych i kreowanie lokalnych i regionalnych polityk szczegółowych, a także rozpoznanie głównych aktorów zaangażowanych w ich realizację. Zajęcia prowadzone w formule laboratoryjnej (zespołowej) stworzą szansę nabycia praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznania uwarunkowań programowania, realizacji i ewaluacji lokalnych i regionalnych polityk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa śląskiego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada kompetencje umożliwiające podejmowanie aktywności społecznej i zawodowej w obszarze związanym z kształtowanie lokalnej i regionalnej polityki społecznej zarówno w organach administracji publicznej, jak i w ramach struktur społeczeństwa obywatelskiego. Jest gotowy do aktywnego udziału w pracach zespołów inicjujących i wdrażających lokalne i regionalne działania społeczne z uwzględnieniem odpowiedzialności i etycznego zachowania w ramach powierzonych zadań. [K01]
PO_1_K02 [3/5] PO_1_K03 [4/5] PO_1_K05 [3/5]
Dostrzega znaczenie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów społecznych. Potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i jest gotowy na przyjęcie perspektywy ciągłego jej uzupełniania. [K02]
PO_1_K01 [4/5] PO_1_K04 [3/5]
Potrafi definiować, diagnozować i analizować potrzeby społeczne na poziomie lokalnym i regionalnym oraz identyfikować mechanizmy i procedury pozwalające realizować jednostkom samorządu terytorialnego zadania publiczne i kreować politykę społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa śląskiego. Potrafi komunikować się z aktorami i odbiorcami działań w celu uzyskania różnych perspektyw istotnych w procesie planowania, realizacji i ewaluacji polityki społecznej w ujęciu lokalnym i regionalnym. [U01]
PO_1_U01 [4/5] PO_1_U02 [3/5] PO_1_U03 [3/5]
Potrafi planować i organizować pracę własną oraz aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu projektowego, w tym przygotowywać prace pisemne/prezentacje multimedialne i wystąpienia ustne. Potrafi poddać analizie wybrane obszary polityki społecznej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, dokonać ich oceny oraz zaproponować alternatywne sposoby zaspokajania potrzeb społecznych. [U02]
PO_1_U04 [3/5] PO_1_U05 [4/5] PO_1_U06 [2/5]
Zna i rozumie najważniejsze uwarunkowania mające wpływ na zakres i sposób realizacji polityki społecznej na szczeblu lokalnym i regionalnym, w tym podstaw prawnych. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zjawisk i procesów kształtujących potrzeby społeczne oraz sposobu ich zaspokajania, z uwzględnieniem kontekstu krajowego i ponadpaństwowego. Rozumie potrzebę uwzględniania w procesie planowania i realizacji zadań publicznych bieżących i przyszłych wyzwań i godzenia w polu polityki społecznej często sprzecznych celów i interesów różnych aktorów. [W01]
PO_1_W02 [3/5] PO_1_W03 [4/5] PO_1_W04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [LRPS_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)