Lokalna i regionalna polityka społeczna
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: | Lokalna i regionalna polityka społeczna |
---|---|
Kod modułu: | W3-PO-S1-LRPS |
Kod programu: | W3-S1PO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z głównymi zakresami działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w obszarze polityki społecznej. Przedmiot umożliwia zdobycie umiejętności analizy i definiowania najważniejszych potrzeb społecznych na poziomie lokalnym i regionalnym, rozpoznanie pola polityki społecznej, które w sposób bezpośredni oddziałuje na świadczenie usług społecznych, zidentyfikowanie mechanizmów i procedur pozwalających na realizowanie zadań publicznych i kreowanie lokalnych i regionalnych polityk szczegółowych, a także rozpoznanie głównych aktorów zaangażowanych w ich realizację. Zajęcia prowadzone w formule laboratoryjnej (zespołowej) stworzą szansę nabycia praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznania uwarunkowań programowania, realizacji i ewaluacji lokalnych i regionalnych polityk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa śląskiego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada kompetencje umożliwiające podejmowanie aktywności społecznej i zawodowej w obszarze związanym z kształtowanie lokalnej i regionalnej polityki społecznej zarówno w organach administracji publicznej, jak i w ramach struktur społeczeństwa obywatelskiego. Jest gotowy do aktywnego udziału w pracach zespołów inicjujących i wdrażających lokalne i regionalne działania społeczne z uwzględnieniem odpowiedzialności i etycznego zachowania w ramach powierzonych zadań. [K01] |
PO_1_K02 [3/5] |
Dostrzega znaczenie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów społecznych. Potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i jest gotowy na przyjęcie perspektywy ciągłego jej uzupełniania. [K02] |
PO_1_K01 [4/5] |
Potrafi definiować, diagnozować i analizować potrzeby społeczne na poziomie lokalnym i regionalnym oraz identyfikować mechanizmy i procedury pozwalające realizować jednostkom samorządu terytorialnego zadania publiczne i kreować politykę społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa śląskiego. Potrafi komunikować się z aktorami i odbiorcami działań w celu uzyskania różnych perspektyw istotnych w procesie planowania, realizacji i ewaluacji polityki społecznej w ujęciu lokalnym i regionalnym. [U01] |
PO_1_U01 [4/5] |
Potrafi planować i organizować pracę własną oraz aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu projektowego, w tym przygotowywać prace pisemne/prezentacje multimedialne i wystąpienia ustne. Potrafi poddać analizie wybrane obszary polityki społecznej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, dokonać ich oceny oraz zaproponować alternatywne sposoby zaspokajania potrzeb społecznych. [U02] |
PO_1_U04 [3/5] |
Zna i rozumie najważniejsze uwarunkowania mające wpływ na zakres i sposób realizacji polityki społecznej na szczeblu lokalnym i regionalnym, w tym podstaw prawnych. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zjawisk i procesów kształtujących potrzeby społeczne oraz sposobu ich zaspokajania, z uwzględnieniem kontekstu krajowego i ponadpaństwowego. Rozumie potrzebę uwzględniania w procesie planowania i realizacji zadań publicznych bieżących i przyszłych wyzwań i godzenia w polu polityki społecznej często sprzecznych celów i interesów różnych aktorów. [W01] |
PO_1_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [LRPS_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |