Samorząd terytorialny
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: | Samorząd terytorialny |
---|---|
Kod modułu: | W3-PO-S1-ST |
Kod programu: | W3-S1PO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów zagadnień związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego w Polsce (historia, pojęcie, zasady, podstawy teoretyczne i prawne, zadania), jego miejscem w administracji publicznej, strukturą organizacyjną jednostek samorządu terytorialnego - gminy, powiatu, województwa, sposobem wyboru członków organów tych jednostek, formami demokracji bezpośredniej, zasadami gospodarki finansowej, formami współpracy jednostek samorządu terytorialnego. W oparciu o metodę porównawczą zostaną omówione zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich.
W ramach modułu student poznaje strukturę, zadania i zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce i w wybranych państw europejskich. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest przygotowany do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym na szczeblu wspólnot lokalnych i regionalnych. [K01] |
PO_1_K02 [5/5] |
Wykorzystując posiadaną wiedzę potrafi przeprowadzić krytyczną analizę efektywności samorządu terytorialnego w realizacji poszczególnych typów zadań. [U01] |
PO_1_U01 [5/5] |
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę samorządu terytorialnego w realizowaniu zadań publicznych w różnych modelach ustrojowych. [W01] |
PO_1_W01 [3/5] |
Zna struktury jednostek samorządu terytorialnego, ich zadania oraz rolę jaką pełnią we współczesnych państwach. [W02] |
PO_1_W04 [2/5] |
Posiada zaawansowaną wiedzę na temat jednostek samorządu terytorialnego oraz teorii wyjaśniających ich genezę. [W03] |
PO_1_W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [ST_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W01 |
ćwiczenia [ST_2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |