Polityka demograficzna i migracyjna Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2023

Nazwa modułu: Polityka demograficzna i migracyjna
Kod modułu: W3-PO-S1-PDM
Kod programu: W3-S1PO19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z dorobkiem naukowym demografii, co umożliwi analizę zjawisk i procesów demograficznych istotnych z punktu widzenia polityki demograficznej i migracyjnej. Zajęcia pozwalają na zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do identyfikowania głównych wyzwań demograficznych stojących przed populacjami oraz dostrzeganie roli uwarunkowań demograficznych w politykach publicznych prowadzonych w poszczególnych skalach. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wyzwaniom demograficznym stojącym w tych obszarach przed Polską. Moduł umożliwia zdobycie umiejętności w zakresie analizy statystycznej procesów ludnościowych i wykorzystania płynących z niej wniosków w procesie podejmowania decyzji w obszarze polityki demograficznej i migracyjnej. Ważną umiejętnością kształtowaną w toku zajęć jest umiejętność poszukiwania, gromadzenia, prezentowania i interpretacji danych statystycznych, obejmujących informacje na temat struktur ludności, zjawisk i procesów demograficznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada kompetencje umożliwiające podejmowanie aktywności w obszarze związanym z zarządzaniem rozwojem demograficznym, w tym do aktywnego udziału w pracach zespołów inicjujących i wdrażających projekty w tym zakresie z uwzględnieniem odpowiedzialności i etycznego zachowania w ramach powierzonych zadań. Ma świadomość konieczności wykorzystywania wiedzy demograficznej i informacji statystycznej w procesie podejmowania decyzji politycznych. [K01]
PO_1_K01 [4/5] PO_1_K03 [3/5] PO_1_K05 [2/5]
Dostrzega znaczenie zdobytej wiedzy w procesie rozwiązywania problemów wynikających niekorzystnych trendów demograficznych. Potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i jest gotowy na przyjęcie perspektywy ciągłego jej uzupełniania. [K02]
PO_1_K01 [3/5] PO_1_K05 [3/5]
Wykorzystując posiadaną wiedzę potrafi identyfikować główne wyzwania demograficzne oraz dostrzega rolę uwarunkowań demograficznych w politykach publicznych. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną procesów ludnościowych i dostrzega istotne znaczenie płynących z niej wniosków w procesie podejmowania decyzji w obszarze polityki demograficznej i migracyjnej. Potrafi poszukiwać, gromadzić i interpretować dane statystyczne, obejmujące informacje na temat struktur ludności, zjawisk i procesów demograficznych, posługując się w tym zakresie specjalistyczną terminologią. [U01]
PO_1_U01 [3/5] PO_1_U02 [4/5] PO_1_U03 [5/5]
Potrafi planować i organizować pracę własną oraz aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu projektowego, w tym przygotowywać prace pisemne/prezentacje multimedialne i wystąpienia ustne. Potrafi poddać analizie obszar polityki demograficznej i migracyjnej, dokonać ich oceny oraz zaproponować alternatywne sposoby reagowania na pojawiające się w tych obszarach wyzwania. [U02]
PO_1_U04 [3/5] PO_1_U05 [4/5] PO_1_U06 [3/5]
Zna i rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej kształtu i przebiegu procesów demograficznych dla adekwatnego do wyzwań programowania i wdrażania polityk publicznych, dostrzega w tym obszarze istotny kontekst uwarunkowań prowadzonej polityki. Zna teorie wyjaśniające przebieg procesów demograficznych, rozumie ich związek i współzależność ze zjawiskami ze sfery politycznej, społecznej i ekonomicznej. W stopniu zaawansowanym zna procesy i zjawiska kształtujące rozwiązania w zakresie krajowej i ponadpaństwowej polityki demograficznej i migracyjnej. [W01]
PO_1_W02 [4/5] PO_1_W03 [3/5] PO_1_W04 [4/5] PO_1_W05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [PD_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)