Moduł praktyczny z tutoringiem (edukacja włączająca) Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Moduł praktyczny z tutoringiem (edukacja włączająca)
Kod modułu: PS_D6_PTW
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu stanowią dla studenta okazję do poznania praktycznych aspektów edukacji integracyjnej i edukacji włączającej oraz wielorakich uwarunkowań efektywności tych procesów. Zaplanowano 30 godzin zajęć praktycznych na dwa semestry (15 w każdym z semestrów), w ramach których student ma możliwość uczenia się przez doświadczenie. Realizuje je w oparciu o indywidualny plan, poprzez współpracę z tutorami (nauczyciel akademicki i nauczyciel zatrudniony w placówce, w której realizowana jest praktyka) oraz kontakt z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Taka forma organizacji zajęć oraz praca własna studenta (czytanie literatury, analiza innych materiałów źródłowych, przygotowanie się do bieżących zadań wynikających z programu i indywidualnego planu praktyk, opracowanie dokumentacji praktyk) mają zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów uczenia się wskazanych w opisie modułu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji [PS_D6_PTW_1]
KN3_W09 [4/5] KN3_W11 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D6_PTW_2]
KN3_W12 [3/5] KN3_W14 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi [PS_D6_PTW_3]
KN3_W08 [4/5] KN3_W15 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty [PS_D6_PTW_4]
KN3_U04 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [PS_D6_PTW_5]
KN3_U01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy [PS_D6_PTW_6]
KN3_K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [PS_D6_PTW_fs1] 15 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Plakat/poster [c05] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_D6_PTW_1 PS_D6_PTW_2 PS_D6_PTW_3 PS_D6_PTW_4 PS_D6_PTW_5 PS_D6_PTW_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)