Konteksty organizacyjne w edukacji włączającej Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Konteksty organizacyjne w edukacji włączającej
Kod modułu: PS_D5_KOEW
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2027/2028
  • semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Konteksty organizacyjne w edukacji włączającej to moduł ugruntowujący wiedzę z podstaw prawa oświatowego oraz rozszerzającym szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnością (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach). Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi podstawami kształcenia włączającego, udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Polsce i innych krajach, instytucjami prowadzącymi edukację, wewnętrznymi zasadami I organizacją pracy w jednostkach edukacyjnych. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, współpracy zespołu interdyscyplinarnego, współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabywali prawidłowych postaw wobec własnego doskonalenia i aktualnych przepisów prawa oświatowego. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dbać o miejsce i rangę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty w środowisku lokalnym [PS_D5_KOEW_7]
KN3_U10 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podejmowania działań na rzecz przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty [PS_D5_KOEW_9]
KN3_K06 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do angażowania się w życie szkoły i klasy [PS​_D5_KOEW_10]
KN3_K06 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie założenia teoretyczne, budowę i metodykę stosowania indeksu włączania oraz inne narzędzia wspomagające rozwój edukacji włączającej w przedszkolu i szkole [PS​_D5​_KOEW_3]
KN3_W09 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pojęcie kultury organizacyjnej przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty [PS​_D5​_KOEW​_1]
KN3_W10 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rozwój kultury włączającej przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty i przywódczą rolę dyrektora [PS​_D5​_KOEW​_2]
KN3_W08 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi podjąć współpracę z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami lub opiekunami dzieci i uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym [PS​_D5​_KOEW​_5]
KN3_U09 [4/5]
W zakresie umiejetności absolwent potrafi tworzyć szkolne bazy zasobów metodycznych dla edukacji włączającej [PS​_D5​_KOEW​_6]
KN3_U08 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami lub opiekunami dzieci i uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym [PS​_D5​_KOEW​_8]
KN3_K07 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i organizację wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli [PS​_D​5_KOE​W_4]
KN3_W09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_D5_KOEW_fs1] 15 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PS​_D5​_KOEW_3 PS​_D5​_KOEW​_1 PS​_D5​_KOEW​_2 PS​_D​5_KOE​W_4
ćwiczenia [PS_D5_KOEW_fs2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie PS_D5_KOEW_7 PS_D5_KOEW_9 PS​_D5_KOEW_10 PS​_D5​_KOEW​_5 PS​_D5​_KOEW​_6 PS​_D5​_KOEW​_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)