Filozofia i etyka Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Filozofia i etyka
Kod modułu: PS_A1_FE
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł "Filozofia i etyka" ma trzy cele. Pierwszym celem jest wyjaśnienie, czym jest filozofia i etyka. Drugim celem jest przedstawienie studentom najważniejszych koncepcji antropologicznych i etycznych obecnych w myśleniu filozoficznym w kolejnych epokach (antyk, średniowieczne, nowożytność, filozofia współczesna). Trzecim celem jest omówienie wybranych problemów ontologicznych i epistemologicznych, których rozumienie jest niezbędne dla kompetentnego uczestniczenia we współczesnym dyskursie nauk społecznych (np. spór o uniwersalia, problem psychofizyczny, spór o źródła poznania, prawda, absolutyzm i relatywizm, sceptycyzm, wiedza naukowa itp.). Wszystkie efekty uczenia się będą zrealizowane podczas wykładów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie główne kategorie i pojęcia filozofii oraz etyki, uwzględniając wiedzę na temat różnych subdyscyplin, obejmującą terminologię i teorie [PS_A1_FE_1]
KN3_W01 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady i normy etycznego postępowania oraz etyki zawodu pedagoga specjalnego [PS_A1_FE_2]
KN3_W07 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu filozofii i etyki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, kulturowych [PS_A1_FE_3]
KN3_U01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_A1_FE_4]
KN3_K01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_A1_FE_5]
KN3_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_A1_FE_fs1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PS_A1_FE_1 PS_A1_FE_2 PS_A1_FE_3 PS_A1_FE_4 PS_A1_FE_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)