Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami
Kod modułu: PS_C1_OPD
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2027/2028
  • semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł "Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami" obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne pedagogowi do realizacji zadań z zakresu prawnych podstaw opieki, wychowania, kształcenia dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, opiekuńczego, a także prawa dotyczącego rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami, aby prowadzić skuteczną opiekę, wychowanie, edukację i rehabilitację uwzględniającą potrzeby dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałąjące ich dyskryminacji. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności dzieci, a także aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji praw dzieci i osób z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_1]
KN3_W01 [2/5] KN3_W02 [3/5]
Absolwent w zakresie umiejętności potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki i pedagogiki specjalnej, z uwzględnieniem praw i przywilejów zapobiegających ich dyskryminacji i wykluczeniu. [PS_C1_OPD_2]
KN3_U01 [4/5]
Absolwent w zakresie kompetencji jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej w pracy z dziećmi i z osobami z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_3]
KN3_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_C1_OPD_fs1] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_C1_OPD_1 PS_C1_OPD_2 PS_C1_OPD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)