Podstawy technologii oczyszczania i uzdatniania wód Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy technologii oczyszczania i uzdatniania wód
Kod modułu: W2-AQ-S1-039
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł porusza zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowisk wodnych w kontekście zanieczyszczenia środowiska i procesów prowadzących do jego oczyszczania oraz zagadnienia z zakresu podstaw technologicznych pozyskiwania wód. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych grup fizjologicznych bakterii istotnych w oczyszczaniu wody i ścieków. Poznaje skutki zaburzenia równowagi fizykochemicznej i biologicznej zbiorników i cieków wodnych oraz odkrywa sposoby ich przeciwdziałania. Moduł umożliwia poznanie procesów uzdatniania wód.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania środowisk wodnych oraz gospodarowania nimi w kontekście bioróżnorodności zespołów mikroorganizmów wodnych i przeprowadzanych przez nie procesów. [W2-AQ-S1-039​ _1]
AQ1_W02 [4/5]
Rozumie podstawowe zjawiska i procesy chemiczne i fizyczne w technologii uzdatniania wody, projektowania konstrukcji i urządzeń do oczyszczania wody. [W2-AQ-S1-039​ _2]
AQ1_W01 [4/5]
Wykorzystuje posiadaną wiedzę do formułowania tez i planowania prostych eksperymentów związanych z oczyszczaniem wód i uzdatnianiem, potrafi projektować proste procesy hydrotechniczne oczyszczania wód. [W2-AQ-S1-039​ _3]
AQ1_W02 [3/5] AQ1_U02 [2/5]
Wybiera odpowiednie źródła informacji, porządkuje je i analizuje oraz formułuje na ich podstawie prawidłowe wnioski. Samodzielnie dokonuje wyboru właściwych metod i narzędzi, niezbędnych do rozwiązywania problemów w kontekście gospodarki wodnej. [W2-AQ-S1-039​ _4]
AQ1_U02 [3/5] AQ1_U03 [3/5]
Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych doświadczalnych układów hydrotechnicznych w procesie oczyszczania wód i ścieków oraz uzdatniania wód, potrafi zaprezentować i zinterpretować wyniki swoich badań oraz prowadzić dyskusję naukową. [W2-AQ-S1-039​ _5]
AQ1_U04 [3/5] AQ1_U07 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu doboru i projektowania urządzeń do uzdatniania wody i jej zagospodarowania w układach lokalnych. [W2-AQ-S1-039​ _6]
AQ1_K01 [3/5]
Potrafi dobrać odpowiedni proces jednostkowy dla uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej na danym obszarze. [W2-AQ-S1-039​ _7]
AQ1_U02 [2/5]
Rozumie znaczenie wiedzy o wodzie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z gospodarką wodną, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu nauk o wodzie, szczególnie w kontekście zanieczyszczenia związkami ksenobiotycznymi i eutrofizacji wód oraz istoty równowagi fizykochemicznej i biologicznej. [W2-AQ-S1-039​ _8]
AQ1_U11 [3/5] AQ1_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia terenowe [W2-AQ-S1-039_fs_3] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie W2-AQ-S1-039​ _2 W2-AQ-S1-039​ _3 W2-AQ-S1-039​ _5 W2-AQ-S1-039​ _6
wykład [W2-AQS1-039​_fs​_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin W2-AQ-S1-039​ _1 W2-AQ-S1-039​ _2 W2-AQ-S1-039​ _6 W2-AQ-S1-039​ _8
laboratorium [W2-AQS1-039​_fs​_2] 15 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie W2-AQ-S1-039​ _3 W2-AQ-S1-039​ _4 W2-AQ-S1-039​ _5 W2-AQ-S1-039​ _6 W2-AQ-S1-039​ _7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)