Podstawy hydrogeologii inżynierskiej i górniczej Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy hydrogeologii inżynierskiej i górniczej
Kod modułu: W2-AQ-S1-035
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Hydrogeologia inżynierska i górnicza ma umożliwić studentowi orientowanie się w problematyce hydrogeologii inżynierskiej (m.in. projektowanie i eksploatacja ujęć wód podziemnych, badania terenowe i laboratoryjne parametrów hydrogeologicznych), hydrogeologii złożowej i kopalnianej najważniejszych rejonów podziemnej i odkrywkowej eksploatacji kopalin w Polsce. Umiejętne stosowanie przepisów prawa, metod badań, obserwacji oraz pomiarów w zakresie geologii inżynierskiej w aspekcie budownictwa, a także hydrogeologicznych oraz zrozumienie problemów (zagrożenia wodne, zawodnienie kopalń, gospodarka wodami kopalnianymi, wpływ działalności górnictwa na środowisko wodne), ma umożliwić szybkie przystosowanie się do wymagań rynku pracy w hydrogeologii inżynierskiej oraz podziemnym lub odkrywkowym zakładzie górniczym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Ćwiczenia terenowe z podstaw hydrogeologii [W2-AQ-S1-045]
Monitoring stanu i zasobów wód [W2-AQ-S1-015]
Podstawy geologii inżynierskiej [W2-AQ-S1-011]
Podstawy hydrogeologii [W2-AQ-S1-010]
Podstawy rekultywacji i renaturyzacji wód [W2-AQ-S1-020]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu praw hydrostatyki i hydrodynamiki oraz ruchu wód podziemnych, charakterystyk różnych zbiorników wód podziemnych, zasad schematyzacji warunków hydrogeologicznych. [W2-AQ-S1-035 _1]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_U03 [4/5]
Zna podstawowe zasady obliczeń hydrogeologicznych dla ujęć studziennych i wyrobisk górniczych. [W2-AQ-S1-035 _2]
AQ1_W01 [3/5] AQ1_W02 [3/5] AQ1_U02 [3/5]
Zna podstawy zasad projektowania, wykonywania ujęć wód podziemnych, metody usprawniania, renowacji i likwidacji studni. [W2-AQ-S1-035 _3]
AQ1_W01 [3/5] AQ1_W02 [3/5] AQ1_W04 [3/5] AQ1_U03 [3/5]
Potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie w zakresie oceny wielkości dopływów; potrafi interpretować wyniki próbnego pompowania. [W2-AQ-S1-035 _4]
AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [2/5] AQ1_U07 [2/5] AQ1_W08 [2/5]
Zna podstawowe problemy wodne odkrywkowego (węgiel brunatny, piaski, siarka, surowce skalne) i podziemnego górnictwa kopalin (węgiel kamienny, rudy cynku i ołowiu, rudy miedzi, sól kamienna) oraz problemy hydrogeologii złóż. [W2-AQ-S1-035 _5]
AQ1_W04 [2/5] AQ1_W05 [2/5] AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [2/5] AQ1_W03 [2/5]
Zna podstawowy zakres i metody badań, obserwacji oraz pomiarów hydrogeologicznych prowadzonych w czynnych i zlikwidowanych zakładach górniczych. [W2-AQ-S1-035 _6]
AQ1_W02 [2/5] AQ1_W04 [2/5] AQ1_W05 [2/5] AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [3/5]
Zna i potrafi zdefiniować podstawowe problemy: zagrożenia wodne, zawodnienie kopalń, gospodarkę wodami kopalnianymi, wpływ działalności górnictwa na środowisko wodne, towarzyszące pracy geologa górniczego oraz specjalisty ds. ochrony środowiska w podziemnych i odkrywkowych zakładach górniczych. Zna i potrafi zdefiniować podstawowe problemy likwidacji podziemnych i odkrywkowych zakładów górniczych [W2-AQ-S1-035 _7]
AQ1_W02 [2/5] AQ1_W04 [2/5] AQ1_W05 [1/5] AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [2/5]
Umie dokumentować przebieg prowadzonych badań oraz wykonać interpretację uzyskanych danych opracowując czytelne sprawozdanie. [W2-AQ-S1-035 _8]
AQ1_U01 [2/5] AQ1_U08 [2/5] AQ1_K01 [2/5] AQ1_W08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-AQS1- 035 fs 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin W2-AQ-S1-035 _1 W2-AQ-S1-035 _2 W2-AQ-S1-035 _3 W2-AQ-S1-035 _5 W2-AQ-S1-035 _6 W2-AQ-S1-035 _7
laboratorium [W2-AQS1- 035 fs 2] 30 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W2-AQ-S1-035 _3 W2-AQ-S1-035 _4 W2-AQ-S1-035 _7 W2-AQ-S1-035 _8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)