Filozofia umysłu Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-S1KO19.2023

Nazwa modułu: Filozofia umysłu
Kod modułu: KO1_FU
Kod programu: W1-S1KO19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wprowadzenie osób studiujących w problematykę filozofii umysłu, zapoznanie ich z podstawowymi terminami i kwestiami filozoficznymi związanymi z poznaniem. Problemy poruszane podczas zajęć dotyczyć będą przede wszystkim współczesnych zagadnień kognitywistyki, takich jak problem redukcji, wyjaśniania i opisu, definicji podstawowych pojęć: umysł, świadomość, jaźń, czy różnic między eksperymentem empirycznym a myślowym. Przedstawione zostaną także filozoficzne ramy prowadzenia badań w kognitywistyce (problem superweniencji, emergencji, ucieleśnienia, osadzenia poznania, miejsce i zalety komputacyjnych modeli).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia filozofii umysłu związane z kognitywistyką. Definiuje terminy i rozpoznaje trudności związane z nieostrością pojęć. [KO1_FU_1]
KO1_W03 [5/5]
Zna i określa zależność badań nad poznaniem od ram filozoficznych, wie jak określić paradygmat badań kognitywistycznych ze względu na tradycję filozoficzną, wskazując podstawowe problemy związane z paradygmatem; odróżnia problem filozoficzny od empirycznego. [KO1_FU_2]
KO1_W07 [4/5]
Zna problemy metodologiczne, wiążące się z badaniami poznania i eksperymentowaniem, nazywa je i definiuje. [KO1_FU_3]
KO1_W08 [4/5]
Potrafi wynajdywać, interpretować i wykorzystać literaturę związaną z filozofią umysłu. [KO1_FU_4]
KO1_U01 [3/5]
Potrafi wskazać wątki filozoficzne w zagadnieniach poznawczych i opisać ograniczenia metod empirycznych oraz odróżnić eksperyment myślowy od empirycznego, wskazać problemy z nimi związane i zaprojektować uzmiennienie znanego eksperymentu myślowego. [KO1_FU_5]
KO1_U02 [3/5] KO1_U05 [4/5]
Potrafi organizować i prowadzić dyskusję w grupie, rozpatrując argumenty, znajdując ich mocne i słabe strony (niezależnie od własnych zapatrywań), a także przeprowadzić krytyczną analizę projektu eksperymentu pod kierunkiem osoby pełniącej opiekę naukową. [KO1_FU_6]
KO1_U09 [3/5]
Wyraża gotowość do myślenia w sposób przedsiębiorczy, rozwiązując problemy kognitywistyczne. Dbając o dorobek kognitywistyki ma świadomość jej związków z filozofią umysłu i znaczenia dla kształtowania się więzi społecznych. [KO1_FU_7]
KO1_K02 [4/5] KO1_K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_FU_k] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_FU_1 KO1_FU_2 KO1_FU_4 KO1_FU_5 KO1_FU_6
wykład [KO1_FU_w] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin KO1_FU_1 KO1_FU_2 KO1_FU_3 KO1_FU_4 KO1_FU_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)