Podstawy gospodarowania wodami 1 Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy gospodarowania wodami 1
Kod modułu: W2-AQ-S1-040
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z następującymi zagadnieniami: źródła informacji hydrologicznej, statystycznej z zakresu gospodarowania wodą, o jakości wody, podstawowe zasady i zadania gospodarki wodnej, zagadnienia związane ze zjawiskami ekstremalnymi (susze, powodzie), system organizacyjny gospodarki wodnej w Polsce, aktualne i prognozowane problemy z zakresu gospodarowania wodą. W trakcie ćwiczeń terenowych student zapozna się z funkcjonowaniem elementów gospodarki wodnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Ćwiczenia terenowe z podstaw hydrogeologii [W2-AQ-S1-045]
Ćwiczenia terenowe z podstaw hydrologii [W2-AQ-S1-046]
Podstawy analizy danych [W2-AQ-S1-023]
Podstawy ekotoksykologii [W2-AQ-S1-031]
Podstawy hydrobiologii [W2-AQ-S1-008]
Podstawy hydrogeologii [W2-AQ-S1-010]
Podstawy hydrologii [W2-AQ-S1-009]
Podstawy ochrony środowiska [W2-AQ-S1-024]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie podstawowe zjawiska i procesy hydrologiczne oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki wodnej. [W2-AQ-S1-040 _1]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_W02 [4/5]
Zna, analizuje i prognozuje funkcjonowanie gospodarki wodnej (zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie ścieków, gospodarowanie wodą w okresie wezbrań i powodzi oraz w okresie suszy, podstawy regulacji rzek i potoków, podstawy zarządzania zasobami wodnymi). [W2-AQ-S1-040 _2]
AQ1_W01 [3/5] AQ1_W02 [3/5] AQ1_W04 [3/5] AQ1_W05 [3/5] AQ1_U01 [3/5] AQ1_U02 [3/5] AQ1_U10 [3/5] AQ1_K02 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowywania analiz na potrzeby dokumentacji hydrologicznych. [W2-AQ-S1-040 _3]
AQ1_W01 [3/5] AQ1_W02 [3/5] AQ1_W04 [3/5] AQ1_W05 [3/5] AQ1_U01 [3/5] AQ1_U02 [3/5] AQ1_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-AQS1- 040 fs 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W2-AQ-S1-040 _1 W2-AQ-S1-040 _2 W2-AQ-S1-040 _3
ćwiczenia [W2-AQS1- 040 fs 2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Praca z komputerem [d01] 
egzamin W2-AQ-S1-040 _2 W2-AQ-S1-040 _3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)