Podstawy ekotoksykologii Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy ekotoksykologii
Kod modułu: W2-AQ-S1-031
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej typów i bogactwa naturalnego środowisk związanych z wodą, charakterystyki czynników zagrażających stabilności i bezpieczeństwu środowisk wodnych, skutków jakie mogą one powodować w ekosystemach wodnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów badawczych i praktycznych planowania działań zaradczych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Ponadto celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej losów i skutków jakie powodować mogą różne związki chemiczne w ekosystemach wodnych oraz umiejętności przygotowania modeli doświadczalnych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Wykłady obejmują charakterystykę ekosystemów związanych z wodami (ekosystemy słodkowodne i słonowodne, płynące i stojące, wody podziemne) oraz przystosowania organizmów żywych do zasiedlania środowisk związanych z wodą, w zależności od ich charakteru. Ćwiczenia uczą studentów metod analizy charakteru i skutków zagrożeń oraz rozwiązywania problemów praktycznych i badawczych, miedzy innymi na podstawie studiów przypadków, metod badania oddziaływań substancji toksycznych na organizmy z różnych ekosystemów i uzyskanie praktycznych umiejętności pozwalających na dokonywanie ocen wpływu substancji toksycznych na populacje w oparciu o baterię biotestów ekotoksykologicznych i biomarkerów, dokonywanie pomiarów i obserwacji, wykonanie analizy statystycznej, opracowanie wyników i przygotowanie raportu prezentowanego publicznie. Praca własna – z podręcznikami, raportami, pracami oryginalnymi, pakietami statystycznymi i specjalistycznymi programami do obróbki danych (np. graficznych) oraz internetowymi źródłami danych, służy przygotowaniu się do ćwiczeń oraz tworzeniu projektu rozwiązań problemów badawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawy zróżnicowania środowisk wodnych oraz środowisk od wód zależnych, podstawowe powiazania ekologiczne pomiędzy nimi oraz wskaźniki (biologiczne, fizykochemiczne, hydromorfologiczne itp.) istotnych zmian zachodzących w środowiskach wodnych na skutek zadziałania czynników destrukcyjnych. [W2-AQ-S1-031 _1]
AQ1_W01 [5/5]
Rozumie podstawowe znaczenie wiedzy o ekotoksykologii i zagrożeniach środowisk wodnych w rozwiązywaniu problemów badawczych i praktycznych w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. [W2-AQ-S1-031 _10]
AQ1_K02 [5/5]
Wykorzystuje nabytą wiedzę, samodzielnie ją uzupełnia oraz inspiruje do tego zespół, z zakresu ekotoksykologii i zagrożeń środowisk wodnych w oparciu o różne źródła, w tym źródła internetowe, w procesie samokształcenia a także w procesie podnoszenia świadomości i bezpieczeństwa ekologicznego i w edukacji ekologicznej zgodnie z zasadami etyki. [W2-AQ-S1-031 _11]
AQ1_K01 [4/5] AQ1_K02 [4/5] AQ1_K04 [4/5]
Interpretuje wzajemne podstawowe relacje chemii środowiska, toksykologii i ekologii w aspekcie oddziaływania stresorów środowiskowych i podstawowe metody badawcze tych dyscyplin wykorzystywanych w ekotoksykologii. [W2-AQ-S1-031 _2]
AQ1_W01 [5/5]
Dostrzega globalne wyzwania cywilizacyjne wynikające z oddziaływania czynników potencjalnie destrukcyjnych chemicznych, fizycznych, biologicznych, mechanicznych itp. włączając tzw. nowe zagrożenia. [W2-AQ-S1-031 _3]
AQ1_W04 [4/5]
Opisuje i klasyfikuje podstawowe współzależności dotyczące oddziaływań substancji toksycznych na różnych poziomach organizacji układów biologicznych, rozumie mechanizmy prowadzące do przekształceń substancji ksenobiotycznych przez organizmy zasiedlające ekosystemy wodne i związane z wodami. [W2-AQ-S1-031 _4]
AQ1_W02 [3/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_K03 [1/5]
Zna podstawy zasady gospodarowania wodami w odpowiedzi na pojawianie się czynników zagrażających stabilności środowisk wodnych i środowisk towarzyszących. [W2-AQ-S1-031 _5]
AQ1_W04 [5/5]
Na podstawie zdobytej wiedzy stosuje właściwe metody i wskaźniki do opisywania wzajemnych relacji między czynnikami zagrażającymi środowiskom wodnym i towarzyszącym i zmianami zachodzącymi w tych środowiskach oraz posługuje się nimi zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej, przeprowadza podstawowe wnioskowanie [W2-AQ-S1-031 _6]
AQ1_U02 [4/5] AQ1_U04 [4/5]
W stopniu podstawowym posługuje się pojęciami związanymi z zagrożeniami środowisk wodnych, w dyskusjach ze środowiskiem społecznym posługuje się zrozumiałymi argumentami opartymi o wiedzy naukowej [W2-AQ-S1-031 _7]
AQ1_U08 [5/5]
Aktualizuje sposoby działania śledząc bieżące wytyczne dotyczące zarządzania środowiskami wodnymi, w szczególności cennych, takich jak dyrektywa wodna, Natura 2000; [W2-AQ-S1-031 _8]
AQ1_U11 [4/5]
Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zorganizować pracę zespołową prowadzącą do rozwiązania problemu związanego z ekotoksykologią i zagrożeniami środowisk wodnych oraz przyjąć role wiodącą w zespole, realizując zadanie zgodnie z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych i terenowych oraz zgodnie z zasadami współistnienia międzyludzkiego oraz sporządzić raport z wykonania zadania. [W2-AQ-S1-031 _9]
AQ1_U10 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-AQS1- 031 fs 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin W2-AQ-S1-031 _1 W2-AQ-S1-031 _10 W2-AQ-S1-031 _11 W2-AQ-S1-031 _2 W2-AQ-S1-031 _5 W2-AQ-S1-031 _6 W2-AQ-S1-031 _7
laboratorium [W2-AQS1- 031 fs 2] 15 Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
egzamin W2-AQ-S1-031 _3 W2-AQ-S1-031 _4 W2-AQ-S1-031 _6 W2-AQ-S1-031 _8 W2-AQ-S1-031 _9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)