Logika 2 Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-S1KO19.2023

Nazwa modułu: Logika 2
Kod modułu: KO1_L2
Kod programu: W1-S1KO19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z logiką rozumianą szeroko, jako nauką badającą język w kontekście myślenia i komunikacji. Szczególny nacisk położony zostanie na wskazanie różnorodnych zjawisk językowych, które mogą utrudnić lub zakłócić myślenie bądź komunikację. Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień poruszanych w ramach semiotyki logicznej, ze szczególnym uwzględnieniem pragmatyki oraz logiki nieformalnej. Omawiane będą takie zjawiska jak np. wieloznaczność wypowiedzi, sugerowanie przez komunikaty treści niezawartych w nich literalnie, obecność w wypowiedziach ukrytych założeń. Wskazywane będą problemy, jakie zjawiska te mogą powodować i metody, pozwalające tych problemów unikać lub przynajmniej łagodzić ich skutki. Omówione zostaną także niektóre nieformalne błędy logiczne, czy też problemy pojawiające się podczas argumentowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę na temat semiotyki logicznej, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym jej problematykę, terminologię, wybrane teorie, metody i narzędzia istotne ze wzgłedu na badania dotyczące poznania oraz rozumie jej związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_1]
KO1_W03 [3/5]
Zna i rozumie w stopniu zaawansowany problematykę, terminologię i wybrane teorie pragmatyki logicznej oraz ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_2]
KO1_W06 [4/5]
Potrafi wykrywać w wypowiedziach treści nie zawarte w nich literalnie, ale w różny sposób przez nie sugerowane bądź zakładane. Potrafi budować poprawne definicje różnorodnych terminów, a także badać poprawność definicji. [KO1_L1_3]
KO1_U02 [5/5]
Poprawnie posługuje się terminologią logiczną. Potrafi nazwać i wytłumaczyć różnorodne zjawiska językowe takie jak np. presupozycja, implikatura, akt mowy. Potrafi rozpoznawać i nazywać nieformalne błędy logiczne. [KO1_L1_4]
KO1_U07 [5/5]
Potrafi krytycznie ocenić oraz zaplanować własne działania i rozwój w obszarze pragmatyki logicznej. [KO1_L1_5]
KO1_U11 [4/5]
Zauważa nieformalne błędy logiczne popełniane w wypowiedziach i rozumowaniach, wyrażając gotowość samodzielnego formułowania propozycji ich rozwiązania myśli w sposób przedsiębiorczy. [KO1_L1_6]
KO1_K02 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [KO1_L2_w] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_4 KO1_L1_5 KO1_L1_6
warsztat [KO1_L2_wr] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_3 KO1_L1_4 KO1_L1_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)