Podstawy analityki chemicznej Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy analityki chemicznej
Kod modułu: W2-AQ-S1-018
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot analityka chemiczna realizowany w trakcie wykładów i zajęć laboratoryjnych ma za zadanie zapoznać studentów z zagadnieniami związanymi z wiedzą teoretyczną i praktyczną dotyczącą podstaw i praktyki klasycznych metod oznaczania i rozdzielania stosowanych w analizie chemicznej. Realizacja zajęć ma służyć zdobyciu praktycznych umiejętności pozwalających na przeprowadzenie analizy jakościowej i ilościowej próbek wykorzystując poznane metody analizy klasycznej. W toku zajęć studenci nabędą wiedzę dotyczącą metod obliczeniowych i statystycznych stosowanych w obliczeniach związanych z oceną zawartości składników w próbce. Studenci poznają również podstawy przygotowywania sprawozdań z wykonanych badań i interpretacji otrzymanych danych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Podstawy chemii [W2-AQ-S1-012]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe metody badawcze stosowane w analizie chemicznej, potrafi korzystać ze źródeł informacji z zakresu chemii analitycznej. [W2-AQ-S1-018 _1]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_W02 [4/5]
Opracowuje sprawozdania z przeprowadzonych analiz, ocenia wiarygodność otrzymanych wyników stosując podstawy rachunku błędów. [W2-AQ-S1-018 _10]
AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [2/5] AQ1_K01 [2/5] AQ1_W08 [2/5]
Rozumie pojęcia związane z analizą chemiczną wód. [W2-AQ-S1-018 _2]
AQ1_W02 [4/5] AQ1_U02 [4/5]
Zna podstawowe metody klasycznej analizy jakościowej wybranych kationów i anionów. [W2-AQ-S1-018 _3]
AQ1_W02 [3/5] AQ1_U02 [3/5]
Potrafi zaproponować metodę analizy klasycznej w zależności od właściwości analitu. [W2-AQ-S1-018 _4]
AQ1_U02 [3/5] AQ1_U03 [3/5]
Potrafi wykonać i interpretować podstawowe opracowania w zakresie analizy chemicznej wód. [W2-AQ-S1-018 _5]
AQ1_U02 [3/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_W08 [3/5]
Zna wagowe i miareczkowe metody analizy chemicznej. [W2-AQ-S1-018 _6]
AQ1_W01 [2/5] AQ1_W02 [2/5]
Potrafi wybrać odpowiednie metody poboru, przygotowania oraz rozdzielania i zatężania badanych materiałów. [W2-AQ-S1-018 _7]
AQ1_U02 [3/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_W08 [3/5]
Potrafi posługiwać się szkłem i podstawowym sprzętem stosowanym w laboratorium analitycznym. [W2-AQ-S1-018 _8]
AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [2/5] AQ1_W08 [2/5]
Wykazuje wiedzę z zakresu podstawowych metod obliczeniowych i statystycznych, aby wyliczyć zawartość poszczególnych składników badanych mieszanin. [W2-AQ-S1-018 _9]
AQ1_U02 [2/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_W08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-AQ-S1 _018 fs 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin W2-AQ-S1-018 _1 W2-AQ-S1-018 _2 W2-AQ-S1-018 _3 W2-AQ-S1-018 _6 W2-AQ-S1-018 _9
laboratorium [W2-AQ-S1 _018 fs 2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
egzamin W2-AQ-S1-018 _10 W2-AQ-S1-018 _4 W2-AQ-S1-018 _5 W2-AQ-S1-018 _7 W2-AQ-S1-018 _8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)