Wytwarzanie szablonów chirurgicznych i dedykowanych implantów Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S1IB19.2023

Nazwa modułu: Wytwarzanie szablonów chirurgicznych i dedykowanych implantów
Kod modułu: 08-IBPR-S1-20-6-WSCD
Kod programu: W4-S1IB19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom procesu wytwarzania dedykowanych implantów oraz szablonów chirurgicznych. Studenci samodzielnie wykonają segmentację elementów anatomicznych wraz z rejonami zajętymi nowotworem. Następnie zaprojektują dedykowany implant i 3 szablony chirurgiczne: szablon do przeprowadzenia resekcji nowotworu, szablon do przygotowania graftów oraz szablon pozycjonujący. Efektem końcowym będą wydruki implantów i szablonów najlepiej wykonanych przez studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dysponuje wiedzą z zakresu segmentacji danych medycznych oraz modelowania siatek ze szczególnym uwzględnieniem CSG. [K_1]
W10 [5/5] W11 [5/5]
Dysponuje wiedzą z zakresu anatomii oraz materiałoznawstwa pozwalającą na optymalizację kształtu i wielkości szablonów oraz implantów. [K_2]
W05 [3/5] W07 [3/5]
Dysponuje biegłą umiejętnością wykonania segmentacji dowolnych danych medycznych. [K_3]
U11 [5/5]
Biegle dobiera narzędzia i techniki modelowania przy sporządzaniu szablonów i dedykowanych implantów. [K_4]
U07 [4/5] U21 [4/5] U24 [4/5]
Potrafi komunikować się w języku angielskim podczas wykonywania procedur z zakresu technologii informacyjnej i inżynierii biomedycznej. [K_5]
U06 [3/5]
Potrafi pracować zarówno samodzielnie, jak i w grupie. Nabywa umiejętność poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych. [K_6]
K01 [3/5] K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [k_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin K_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6
laboratorium [k_fs_2] 30 Opis [a03] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie K_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)